«Problemsvingene» på fv. 700 mellom Svorkmo og Løkken har vært viet ikke så rent lite hodebry, møtevirksomhet og spalteplass gjennom årene. Nå nærmer det seg byggestart.

- Nå får vi den beste utbedringa som er mulig innenfor kostnadsramma, selv om vi ikke får en ideell vei. Jeg er bekvem med dette, sier ordfører Are Hilstad.

I går ble politikerne i to hovedutvalg i kommunen informert av Statens vegvesen om framdriftsplanen i prosjektet.

Det jobbes etter en bestilling fra Sør-Trøndelag fylkeskommune, som omfatter:

• Ny Skjøtskift bru.

• Kurvejustering ved Klinghåmmårn, ved utlegging av innerkurve sør for håmmårn.

• Grøftrens og siktrydding på deler av strekningen.

Illustrasjonen viser ny trasé for Skjøtskift bru.

Må stenge veien

Prosjektet har en kostnadsramme på 38,5 millioner kroner, og arbeidet er oppdelt i tre parseller. Planen er at prosjektet skal utlyses på anbud nå i april-mai, og at det blir byggestart i august i år.

- Det blir trafikkåpning i første kvartal 2018, avhengig av værforhold for asfaltering. Ferdigstillelse av sidearealer vil skje på sommeren neste år, sier prosjektleder Roar Lindstad i Statens vegvesen.

Det vil bli behov for totalt stenging av veien i fem måneder, ifølge Lindstad.

- Vi ser ikke råd for å få gjort arbeidene uten å stenge veien helt. Vi vil trenge én måned til å rive brua, og tre måneder til å bygge ny. Vi har bedt fylket om å få stenge i fem måneder, sier han.

Etter planen blir veien stengt fra august til desember i år, og det legges opp til omkjøring via fv. 65 og fv. 701. Det er også mulig for personbiler med omkjøring over Bjørnli, men vegvesenet sier dette ikke er en vei de kommer til å skilte som omkjøringsmulighet.

- Vi skal ha et beredskapsmøte i mai, hvor redningsetater, kommune og næringsliv skal være med. Det blir en periode med noen ulemper, men vi håper å løse det på best mulig måte, sier Lindstad.

Ser an midlene

Framdriftsplanen forutsetter at det gis klarsignal for oppstart i fylkesutvalget 18. april, noe som etter sigende kun skal være en formalitet.

Det som legges ut på anbud nå snart, er to av tre parseller i prosjektet (brua og håmmårn). Deretter ser man an om det blir midler til også å ta den tredje parsellen, som ligger mellom de andre to.

Det som blir med i første omgang er: Riving av Skjøtskift bru og etablering av ny bru med tilhørende murer. Veien utvides noe i området, og et fjellparti tas bort, uten å berøre Thamshavnbanen.

Det som også blir gjort i første runde, er utbedring av innerkurven sør for Klinghåmmårn, samt siktbedring, stikkrenner, drenering og grøfting.

Torstein Ryeng og Roar Lindstad i Statens vegvesen informerte i går politikerne i Meldal om prosessen.

Eventuelt-utbedringer

Partiet mellom Klinghåmmårn og brua blir sett an fram til de to hovedpunktene er ferdig, for å se om det er midler til siktforbedring, grøfting, drening og forsterking av eksisterende mur der.

- Vi øker heller prosjektet etter hvert, når vi ser om det er midler nok. Hvis ikke hadde vi landet akkurat på kostnadsramma, og det blir for risikabelt. Det utelukkes likevel ikke at vi får med alle tre delene. Målet vårt er å erverve grunn langs hele strekningen, slik at vi kan felle trær og lage bedre sikt, sier Lindstad.

Totalramma for prosjektet er på 38,5 millioner, mens anslaget på de tiltakene som lyses ut i første omgang er på 31,7 millioner kroner. Det er derfor et håp om at det blir penger til den siste parsellen.

Totalt er det en strekning på 1150 meter som omfattes av hele prosjektet.

Ny bru

Ny Skjøtskift bru omfatter at veien flyttes litt, og at det lages en bredere veibane i tilknytning til brua.

- Brua blir 13 meter lang, mens den i opprinnelig reguleringsplan var 18 meter. Det blir ei betongbru, hvor fundamentene støpes først og deretter plata. Den er dimensjonert både for last, flom og isgang, sier Lindstad.

Målet med tiltakene i Klinglien, er bedre trafikksikkerhet, bedre framkommelighet og veistandard.

18. april skal altså fylkesutvalget behandle saken «Anmodning om oppstart av anleggsarbeid», og med det – sannsynligvis – smelle av startskuddet for et lenge etterlengtet prosjekt.

ingrid.hultgreen@avisa-st.no

958 39 535