Det sier Roger Monsø, daglig leder i Rupro. Han er skuffet over omfanget av utbedringene av Klinglien, som settes i gang i august. Han hadde håpet på noe langt mer.

- Tilbake i tid var det optimisme rundt Klinglien, og det skulle brukes 70 millioner kroner til utbedringer. Det vi står igjen med nå, er ei ny bru samt litt kantrydding og utretting i mindre skala. Jeg er skuffet. Når veien først stenges i en lengre periode, bør det gjøres ordentlig, sier Monsø.

Les også: Vil ikke ha omkjøring gjennom tunet

I august starter arbeidet med å utbedre Klinglien for 38,5 millioner kroner, noe som medfører stenging i fem måneder og i hovedsak to utbedringer: Ny Skjøtskift bru og utretting av innerkurven sør for Klinghåmmårn.

Roger Monsø, daglig leder i Rupro, sier stenging vil medføre ekstra transportkostnader for bedriften.

- Liker det ikke

Skjøtskift bru er en flaskehals med en del ulykker, og Monsø er glad for at den blir utbedret. Men hvor mye bedre blir situasjonen for næringstransporten?

- At vi ikke får gjort noe rundt selve håmmårn, som er en kinkig sving for tungtransport, det synes jeg er synd. Jeg er generelt skuffet over omfanget av utbedringene, som er langt mer begrenset enn først planlagt, sier han.

- Hvilke konsekvenser får stenginga for dere?

- Jeg liker det ikke. Det vil bli veldig begrensende for oss i den perioden det blir stengt. Næringslivet i Meldal er avhengig av god vei. Vi har folk som kjører til byen hver dag, kundebesøk og varetransport begge veier. Det blir mye plunder og heft i stengingsperioden. Vi kommer til å merke det på kroppen hver dag. Det er ønskelig om perioden kan gjøres kortere, sier han.

Veien skal utbedres hovedsaklig på to punkter: Skjøtskift bru og svingen før Klinghåmmårn.

Ekstra kostnader

Orkladal næringsforening har invitert sine medlemmer til et møte om temaet 26. april. Da kommer både Statens vegvesen, fylkeskommunen og Meldal og Orkdal kommuner for å ta opp temaer rundt utbedring og stenging av Klinglien.

Les også: Veien stenges i fem måneder

- Vi får høre hvordan ting er tenkt løst. Ett alternativ er å kjøre over Bjørnli, men der er det ekstremt dårlig vei. Tungtransporten vår med stål må gå gjennom Meldal, og da får vi en ekstra lengde på omtrent tre mil hver vei. Det kommer vi til å merke på kostnadssida også, sier Monsø.