Til høsten starter utbedringene av Klinglien for 38,5 millioner kroner, noe som medfører en stenging av veien fra august og fem måneder framover. Dette har fått næringsaktører til å ta til orde for at stenging gir ulemper og merutgifter, samtidig som de ville hatt mer ny vei for pengene når det først blir stenging.

Karin Bjørkaug (KrF), leder i komité for infrastruktur på fylkestinget, skjønner utspillene fra næringslivet. Hun synes samtidig at disse ikke henger sammen med det som tidligere er blitt signalisert.

Les også: - Skal veien stenges, bør det være for noe annet enn ei ny bru og noe pynting

- Fikk tydelige signaler

- Høsten 2015 hadde vi et møte på Orkdal rådhus, med både Orkdal og Meldal kommuner samt næringsaktører. Vi ville vite hva som var viktig for kommuner og næringsliv, med tanke på at vi har et noe marginalt prosjekt. Det ble gikk tydelige signaler om at man ønsket i gangsetting så snart som mulig, at man ønsket ny bru først og deretter så mye ny vei som mulig, sier Bjørkhaug.

Hun sier dette er signalene politikerne har forholdt seg til hele tida.

- Det er ikke mulig å lage ny bru uten å stenge veien. Vi har invitert og lyttet til næringslivet, og jeg forstår ulempene de signaliserer. Men vi har bare fulgt deres ønsker. Veien videre nå, må bli en god dialog i forhold til hvordan ting tenkes gjennomført. Jeg har troen på at de tiltakene som nå gjøres er viktige, selv om vi alltid skulle ønske vi kunne gjort mer, sier Bjørkaug, som sier hun gjerne tar et nytt møte med næringslivet dersom de har andre holdninger nå enn på møtet i 2015.

Les også: Vil ikke ha omkjøring gjennom tunet

Tunnel for dyrt

Hun vil samtidig tilbakevise en påstand om at det opprinnelig var bevilget 70 millioner kroner til Klinglien.

- Det har aldri vært bevilget en slik sum, men kostnadsoverslaget på tunnel gjennom Klinghåmmårn var i den størrelsesorden. Det var det som satte en stopper for tunnel. Det ble satt av 40 millioner kroner, og politikerne har stått for det vi har vedtatt, sier hun.