Det forteller Arnt Løvset, som bor i boligfeltet ikke langt unna Børsa skole, der fylkesveg 776 starter. Grusvegen går fra Børsa videre forbi Elistranda og over til Lunda, og er trafikkert av både biler og gående, ikke minst skolebarn.

- Vegen minner mer om ett gjørmehull enn vei. Den har bestandig vært dårlig om våren, men i år har den vært ekstremt dårlig, med store grøfter og spor, sier Løvset.

Les mer: Bør ha mer utbedring for ulempene

Slik så fylkesveg 776 ut tidligere denne uka. Foto: Privat

Merker mer trafikk

Han bor i Kjerringdalen, og opplever nå at flere kjørende velger å svinge ned den smale og bratte vegen gjennom boligfeltet for å slippe å kjøre gjennom gjørma på fylkesvegen.

- Vi merker at det blir en del mer trafikk. Vegen er bratt og smal, og når folk kommer litt fort, så blir det litt skummelt. 30 kilometer i timen nedover her er egentlig ganske fort, sier Løvset.

Også om sommeren er grusvegen et problem for folk i området, på grunn av mye støving.

- Vi har mast mye på Mesta om at de må gjøre noe, men vi får bare til svar at de skal salte. Vegen burde hatt fast dekke, sier Løvset.

Les mer: De årlige veiproblemene er i anmarsj

Verste tiden

Onsdag var det ingen på jobb hos samferdselsavdelingen til Sør-Trøndelag fylkeskommune som kunne si noe om problemene på fylkesveg 776. Kommunikasjonsrådgiver Ellinor Hansen hos Statens vegvesen sier de nå er inne i den verste tiden når det gjelder vårløsning.

- Nå er det vår og vårløsning, det har vært mye regn og snøsmelting, og da blir det mye vann i vegene. Vi har vår entreprenør, Mesta, som følger opp, og vi følger med hele vegnettet. Det som gjøres er man kjører vegskrape og fyller grus i hullene, men når det er så vått som nå, så synker grusen bare nedi, og så blir det nye hull. Vi kan gjøre hurtigtiltak men det hjelper ikke så mye når det er så vått som nå, sier Hansen.

Opp til politikerne

Hun viser til at vegene vil tørke opp utover våren, og at Mesta da vil høvle og gruse.

- Skal det gjøres noe mer, må man bygge opp vegen fra grunnen av. Det er det fylkespolitikerne som må avgjøre om skal gjøres, sier Hansen.

Byggeleder Bjørn Erik Storstein i Statens vegvesen sier det er et stort behov for utbedring. Også han spiller ballen videre til politikerne, og viser til at vegen har en gjennomsnittlig trafikk gjennom året på 1480 biler i døgnet.

- Jeg skulle gjerne sett at vegen ble forsterket. Dette er den vegen med størst årsdøgntrafikk av fylkesvegene som ikke er asfaltert på i Skaun kommune, sier Storstein.

Beboerne frykter ulykker hvis flere velger omkjøring via den smale og bratte vegen gjennom Kjerringdalen. Foto: Lillemor Hestvik