Med våren kommer også syklistene ut på veiene igjen. Det betyr ofte nestenulykker og konfrontasjoner mellom syklister og bilister.

- Vi syklister har absolutt et ansvar i trafikken, men mange bilister er håpløse når vi ligger foran dem i veibanen, sier Harald Myrholt (64), leder i CK Victoria.

Bedriftsrittene i distriktet vårt starter allerede denne uka. Deretter går det slag i slag med ritt utover våren og sommeren på trønderske veier. I tillegg skal syklistene selvsagt trene.

- Oppfordringa vår er at bilistene tar det med ro, viser hensyn og tenker sikkerhet når de tar igjen syklister på veien, sier Myrholt.

- Opplever dere jevnlig utrygge situasjoner?

- Ja, vi gjør det. I tillegg uttrykker en del bilister irritasjon ved å vise fingeren til oss, tute eller sprute spylevæske når de kjører forbi, forklarer han.

Det de fleste sjåfører reagerer på, er at syklistene kjører både to og tre i bredden, og dermed «blokkerer» det ene kjørefeltet.

- Det gjør vi for å ivareta sikkerheten vår. Ved å sykle i bredden, må bilene bruke det motgående kjørefeltet til forbikjøring. Sykler vi én og én på rekke, smyger bilene seg forbi mens de møter motgående trafikk. Da blir det veldig trangt, poengterer Myrholt.

Erik J. Jølsgard, seksjonssjef i Statens vegvesen, har i en tidligere kronikk forsøkt å forklarer reglene (se nederst i artikkelen) mellom biler og sykler.

- Det faktisk er lov å sykle to i bredden i trafikken, skriver han.

Hvorfor provoseres da noen få av at syklister er i vegbanen? Er det fordi noen bilister mener å ha eierskap til vegen?

- Vi (vegvesenet) har undersøkelser som viser at de aller fleste bilistene ikke opplever disse konfliktene samtidig som de fleste syklister heller ikke oppfatter forholdet til bilistene som en «krig».

En vanlig misforståelse er at noen tror at der det er fortau og gang- og sykkelveger skal/må syklistene bruke disse. Fortau er anlegg som først og fremst er beregnet for gående. Gang- og sykkelveger er beregnet for både syklende og gående. På steder med mye gangtrafikk vil det uansett være hensiktsmessig for syklister å benytte kjørebanen av hensyn til de gående.

En annen vanlig misforståelse er at noen tror at de skal/må gå av sykkelen når en kommer til et gangfelt. Sykler man over, noe som er fullt lovlig, gjelder de alminnelige vikepliktsreglene. Velger man å gå av sykkelen og leie denne, da er man etter trafikkreglene definert som gående med de rettigheter og plikter dette medfører.

Harald Myrholt i sykkelklubben i Skaun med drøyt 200 medlemmer, håper bilister tenker på syklistenes sikkerhet når de møtes i trafikken.

- Vi vinker til bilistene når det er klart for forbikjøring, sier han.

Her er trafikkreglene:

* Alle veger som er åpne for allmenn ferdsel, er i utgangspunktet åpne for alle trafikantgrupper dersom det ikke er satt begrensninger gjennom eksempelvis skilting.

* Det er ingen lov som regulerer hvor mange syklister som kan sykle i bredden i kjørebanen, men regelen er at man skal være varsom. Det anbefales faktisk ofte at det sykles to i bredden når det er flere sammen da forbikjøringsstrekningen blir kortere.

* Når bilister skal passere syklister skal man passe på at man har trygg avstand til syklisten i det man passerer, minst 1,5 meter. I de fleste tilfeller betyr det at man må krysse over i motsatt kjørebane og en må passe på at det ikke kommer trafikk imot.

* Syklister anbefales å holde en avstand til hvitstripa på opptil én meter for å unngå at bilistene presser seg fram dersom det er trafikk imot.

* Både syklister og bilister har like rettigheter til vegen, men de har også samme plikter, nemlig å følge trafikkreglene og ta hensyn til hverandre.

* Som syklist er man etter trafikkreglene definert som kjørende. På sykkel har man lov til å bevege seg på mange forskjellige trafikkarealer.

* En vanlig misforståelse er at noen tror at der det er fortau og gang- og sykkelveger skal/må syklistene bruke disse. Fortau er anlegg som først og fremst er beregnet for gående. Gang- og sykkelveger er beregnet for både syklende og gående.

Kilde: Statens vegvesen