Rømmetunet er navnet på det som vil bli den nye bydelen på Orkanger. Det er Salvesen & Thams og Tobb som gjennom sitt felles utbyggingsselskap, Thams eiendomsutvikling AS (Teas), som står bak prosjektet.

Fire byggetrinn

Rømmetunet vil bli det største utbyggingsprosjektet på Orkanger, og vil bestå av totalt 110 boenheter. Disse fordeler seg på fire leilighetsblokker og 20 rekkehus.

- Vi planlegger å dele inn utbygginga i fire byggetrinn, og det første byggetrinnet består av 29 boenheter. 22 av disse vil være leiligheter, mens det skal bygges sju rekkehus. Vi ønsker å ha rekkehus i tillegg til leilighetene, slik at vi får en bedre aldersmessig spredning på befolkninga på Rømmetunet, forteller Per Kirkaune, som er daglig leder i Teas.

Rømmetunet vil ha åpne og grønne arealer mellom husene.

Stor interesse

På tampen av fjoråret arrangerte Eiendomsmegler 1 et informasjonsmøte om Rømmetunet, og det var stor interesse for prosjektet.

- Mellom 30 og 40 har allerede meldt sin interesse, forteller Kirkaune og legger til at det ikke har vært mulig å reservere noe ennå. Det vil ikke skje før den offisielle salgsstarten, sier Teas-sjefen.

Møte i mai

18. mai skal forvaltningsutvalget behandle en sak som omhandler Rømmetunet. Det dreier seg blant annet om parkering ved rekkehusene.

Dersom utvalget gir klarsignal, vil det første byggetrinnet bli lagt ut for salg umiddelbart etterpå.

- Om vi får forvaltningsutvalgets godkjennelse, og salget er så godt som vi tror det vil bli, vil vi starte bygginga i løpet av året. Det betyr at de første boligene på Rømmetunet kan være innflyttingsklare i slutten av 2018 eller først på 2019.

Parkering

I utgangspunktet var det vurdert om absolutt alle boligene på Rømmetunet skulle parkere i parkeringskjeller.

Dette har Teas gått bort fra. Alle leilighetene vil få sine parkeringsplasser lagt til kjelleren, som har innkjøring fra Tverradkomsten, men rekkehusene planlegges med egne parkeringsplasser.

- Vi regner med at det vil bli en del småbarnsfamilier i rekkehusene. Dette er ei gruppe som vil parkere ved eget hus, så vi har måttet justere oss litt mot markedet, sier Kirkaune.

Denne illustrasjonen viser hvor innkjøringa til parkeringskjelleren vil komme.

Fortau på begge sider

Det vil bli noen endringer i veisystemet som omgir Rømmetunet. Bommen i Graastens gate vil bli fjernet, og veien blir omdefinert til gatetun.

- Det betyr at trafikken skal skje på de myke trafikanters premisser, og gata vil bli gjort betydelig bredere. Geilan vil også bli mye bredere, og der vil det bli fortau på begge sider av veien. Vi kommer også til å bygge fortau langs Tverradkomsten, slik at myke trafikanter kan gå på begge sider av veien. Vi mener dette vil bli en betydelig forbedring når det gjelder trafikksikkerheten. Vi har også lagt nedkjøringa til parkeringskjelleren fra Tverradkomsten, slik at det ikke skal bli så stor trafikkøkning i Geilan, forklarer Kirkaune.

Kinoplaner

Den store fotoillustrasjonen til denne artikkelen, viser hvordan den vestre delen av Rømme - Orkangers indrefilet - planlegges utbygd.

Men den gir ikke et helt korrekt bilde. Utbygginga vil nemlig bli enda større. Den delen av Rømme som grenser mot Orkdalsveien, der man på illustrasjonen kan se en høstfarget åker som omkranser Sæther-tunet, skal det bygges kombinerte nærings- og boligbygg. Det er på dette arealet at det er snakk om et bygg som blant annet skal inneholde kino.

- Vi jobber fortsatt med kinoplanene, og har vært litt rundt og sett på kinoanlegg, sier Kirkaune.

Klagesak

Men før Teas kan gjøre noe som helst på området ved Orkdalsveien, må de avvente Fylkesmannens avgjørelse. Orkdal kommunes vedtak om å tillate riving av Sæther-gården er nemlig klaget inn til Fylkesmannen.

- Hvor lang tid tror du det vil ta før åkeren har forvandlet seg til det vi ser på illustrasjonen, Kirkaune?

- Jeg tror hele Rømmetunet er bygd ut i løpet av fem år. Og om vi sier åtte til ti år, tror jeg at arealet langs Orkdalsveien er bygd ut også.