Hemne

Belsvik Elektro ble onsdag ettermiddag hovedsponsor for KIL/Hemne. Det lokale firmaet vil få frontreklamen på damelagets skjorter.

— Vi fikk en henvendelse fra klubben like før påske, og i dagene etter påske har vi kommet fram til en avtale, sier daglig leder Morten Belsvik.

Han innrømmer at han ikke er fotballfanatiker, men synes likevel det er særdeles hyggelig med den suksessen KIL/Hemnes fotballdamer opplever.

— God merkevare

— De har tatt spranget fra 3. divisjon i 2015, til 2. divisjon i fjor, og nå er de i 1. divisjon. Vi synes det er artig å støtte en slik suksesshistorie og bidra til noe positivt i lokalsamfunnet. Det er også en god porsjon lokalpatriotisme som ligger bak. Responsen laget fikk, med den massive støtten og godt over 500 tilskuere på den første hjemmekampen, bidro også positivt i vår vurdering, sier Belsvik.

Ingrid Hoftun i KIL/Hemnes sponsorutvalg er også godt fornøyd.

— Vi er fornøyd med å få en lokal sponsor, og med det omdømmet KIL/Hemne har, føler vi at vi har en god merkevare, sier Hoftun.

Lange reiser

Avtalen innebærer full pakke når det gjelder profilering både på kampdag, i fotballprogram og annonsering på nett og i media.

— Det handler om arenareklame på tre baner, firmaet blir nevnt flere ganger over speakeranlegget på kampdag, og en nyutviklet pakke med nettannonsering på klubbens hjemmesider, med mer, sier Hoftun.

Partene ønsker ikke å kommentere hva avtalen reint økonomisk betyr. Men det er en kjensgjerning at damenes reisebudsjett er mangedoblet i år, sammenlignet med tidligere sesonger. For det er ingen «kortreist» avdeling, med motstandere i Alta i nord til Arendal i sør.

— Brutto reisebudsjett ligger i størrelsesorden 500 til 600 tusen kroner. Med støtte fra fotballforbundet, havner vi på mellom 300 og 400 tusen, forteller Hoftun.

«Debut» mot Lyn

Første kamp med reklame fra Belsvik Elektro på fronten, blir 14. mai hjemme mot Lyn.

KIL/Hemne har Hemne Sparebank som såkalt generalsponsor, og i tillegg til Belsvik Elektro er Falksenteret, Wacker Holla Metall, Hemne Kraftlag og Blakstad Auto hovedsponsorer.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

Et imponerende tilskuertall i den første kampen, imponerte også den nye hovedsponsoren. Foto: John M. Myrhaug