Orkdal/Meldal/Rindal/Surnadal/Halsa

Fredag møttes lokale politikere, fylkespolitikere, næringslivet og transportnæringa til en felles aksjon for å komme nærmere en løsning på Fv 65.

Denne fylkesveien starter ved Forvebrua på Fannrem i Orkdal, går gjennom Meldal, Rindal, Surnadal og ender opp på Betna i Halsa, der den møter E39. Den er den nest største eksportveien fra Møre og Romsdal - større enn E39 over Søvasskjølen.

Det er med andre ord et prosjekt som har felles interesser både på tvers av kommune- og fylkesgrensene. Initiativtaker for aksjonsdagen er Lilly Gunn Nyheim (Ap), ordfører i Surnadal.

Konkurransevridning

— Veien har en uholdbar standard, sier Nyheim, og tok deltakerne og et stort pressekorps på en tur nordover til blant annet Holte bru i Rindal, en av flere flaskehalser, og den utfordrende Storåsbakken.

— Målsettingingen er å få politisk støtte for å øke innsatsen for å ta igjen etterslepet på vedlikehold av fylkesveier slik at Fv 65 kan bli utbedret. Også for næringslivet er dette veldig viktig for å øke effektiviteten og bidra i miljøregnskapet.

— Vi kunne ha økt lastekapasiteten med 50 prosent og bare marginalt ha økt kostnadene til drivstoff ved å kunne få lov til å kjøre med vogntog på 25,25 meters lengde, slik våre konkurrenter kan, sier Sigmund Aandstad, logistikksjef ved Pipelife Norge AS, som har hovedkontor i Surnadal.

Risikerer vareskader

Bedriften Norges største produsent av rørsystemer i plast, med en årlig produksjon på i overkant av 20 000 tonn med ferdigvarer ved fabrikken i Surnadal. I logistikktermer så utgjør dette 280 000 kubikk hvert år, 3500 vogntog og 16 fulle vogntog hver ukedag hele året. I tillegg kommer det et betydelig antall biler inn med råvarer og innsatsvarer.

— Vi sysselsetter rundt 120 personer som har arbeidssted i Surnadal, sier Aandstad, og ordfører Nyheim stemmer i:

— Pipelife er Surnadals hjørnesteinsbedrift, sier hun.

— Pipelife Norge har et inntektsgrunnlag for totalt 600 familier i Surnadal og omegn hvis en regner ringvirkninger. Og vi er med det en betydelig bidragsyter til verdiskapning i Surnadal og regionen for øvrig, sier Aandstad.

Da er det ei utfordring at fylkesveien som fører varene ut fra fabrikken er slik den er:

— Dessverre er det sånn, at den infrastrukturen som vi er avhengig av er i ferd med å forvitre – bokstavelig talt. 80 prosent av vårt transportvolum går via Storås og Fv 65. Tilstanden på Fv 65 i dag er under enhver kritikk, og det gir oss som vareprodusent store utfordringer. Tilstanden på veien er nå så dårlig at den påvirker kvaliteten på produktene våre, og vi risikerer at varene blir skadet på vei til kunden. Hvis varene i hele tatt kommer frem, sier Aandstad, som holdt en appell til deltakerne før turen.

— Strekningen fra Svorkmo og Storås til Rindal er den verste på hele turen fra Oslo, sier Odd Magne Gulla i Gulla Transport AS.

Ensom lunsj

Rindals ordfører Ola T. Heggem har i lang tid sett seg lei av at det til stadighet dukker opp nye samferdselstiltak som går på bekostning av vedlikeholdet på de eksisterende veiene.

— Vi opplever hele tida at noen skal ha ei ny bru der og en ny tunnel der. Jeg vet det er upopulært, men jeg sier likevel at vi heller bør bremse de nye tiltakene til fordel for å få økt overføringene til vedlikehold og utbedring av fylkesveiene, sier Heggem.

Han fikk – rett ut sagt «kjeft» – da han foreslo dette i fylkestinget tilbake i 2004:

— Jeg nevnte dette i et innlegg, og det ble ikke godt mottatt verken før eller etterpå. Jeg spiste lunsjen min alene den dagen. Det er ikke «lov» å si det, sa Heggem fredag.

Vil ha riksvei

Fylkespolitikerne både i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag er nå enige om å få omklassifisert Fv 65 til riksvei, det vil si at staten overtar ansvaret.

— Staten har mer penger, og bevilger mer per kilometer vei enn det fylkeskommunene er i stand til, sier Lilly Gunn Nyheim.

Frank Sve, som sitter i samferdselskomiteen i Møre og Romsdal, liker svært dårlig at fylkeskommunene fikk veiansvar i 2010.

— Vi fikk katta i sekken den gang. Vi sitter igjen med et etterslep på seks milliarder kroner, sier Sve.

— Så vet vi at det ikke er noen automatikk i at eksempelvis Fv 65 får vedlikeholdsmidler om den blir en riksvei, fullfører Ola T. Heggem.

— Men både Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal er enstemmig enige om at vi må forsøke å få Fv 65 omklassifisert til riksvei, sier Nyheim.

Frustrert ordfører

Ola T. Heggem fortalte fredag om en tur han hadde fra Værnes hjem til Rindal for en måneds tid siden.

— Jeg ble mer og mer frustrert jo lenger ut fra Trondheim jeg kom. Det var virkelig ille å kjøre Fv 65, sier Heggem.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

Sigmund Aandstad er logistikksjef i Pipelife AS, hjørnesteinsbedriften i Surnadal. Foto: John M. Myrhaug