For cirka ti år siden startet Kjetil Møkkelgård (32) fra Rindal arbeidet med vidunderet han i dag har i garasjen.

- Jeg begynte helt fra scratch hvor jeg demonterte bilen i fillebiter, for så å bygge den opp igjen. Opprinnelig er det en Opel Omega A 1989-modell, men jeg har brukt motor og drivverk fra en Lotus-Omega, forteller han.

1010 HK

For spesielt interesserte kan det opplyses om at Lotus-Omega'n på 1990-tallet kun ble produsert i 900 eksemplarer, og bare i sedanutgave. Det var en kostbar «verstingbil» med 377 hestekrefter under panseret.

Møkkelgård bygde en stasjonsvognutgave, med en 3,9 liters motor. Den har hele 1010 hestekrefter og en teoretisk toppfart på 340 km/t.

- Hvor mange timer har du brukt på å bygge bilen?

- Den var ferdig for to år siden, og jeg har brukt et sted mellom 8000 og 10 000 arbeidstimer, forteller han.

Mest showkjøring

Da den sto ferdig, hadde rindalingen brukt cirka 1,3 millioner kroner på kjøretøyet. Siden har han pusset litt ekstra, så prisen nå er trolig opp mot 1,5 millioner kroner.

- Hva bruker du bilen til?

- Utgangspunktet var banekjøring, og såkalt drifting (går ut på å få bakhjulene til å miste grepet mot underlaget, slik at bilen spinner gjennom svingene, samtidig som sjåføren kontrollerer denne bevegelsen). Men når standarden på bilen ble såpass høy, tør jeg ikke bruke den i konkurransesammenheng. Nå blir det mest showkjøring på gatebiltreff rundt om i Norge. Under slike treff kan det i løpet av ei helg komme opp mot 40 000 tilskuere, forklarer han.

Utenfor Norge

Og nå har bilen også fått oppmerksomhet utenfor landets grenser: Møkkelgård har blitt headhuntet til et motorshow sør i Tyskland, som én av 64 biler i hele Europa hvor han skal være med i en konkurranse arrangert av World Tuning Showdown.

- Det er stort i seg selv. Fyren som ringte hadde sett bilen min på nettet. Det er cirka 1000 biler på utstillinga, men 64 av dem skal stå i en egen hall. Jeg er glad for å få delta der, sier han.

Det skal også være en pressekonferanse om tre av disse bilene dagen før, og han er med der også.

- Arrangøren har tydeligvis høye forventninger til bilen. Under denne utstillinga skal den råeste bilen i Europa kåres. Dommerne ser blant annet på hvordan bilene er og hvordan de er bygd opp. Er den bygget som en stereobil, så blir den dømt deretter, og er den bygget som en racerbil, så blir den dømt deretter, sier 32-åringen.

Kjører tur-retur

Møkkelgård frakter stasjonsvogna de 250 milene (én vei) ned til Tyskland på en biltilhenger. Avreise er tirsdag 23. april, og hjemkomst blir trolig ei uke senere.

De siste ukene har bilen vært til «shining» hos Midt-Norge Autolakk i Rindal.

- De har virkelig bidratt til at bilen skal bli klar. De gjør en fantastisk jobb. Nesten hele bilen er opplakkert utvendig, slik at den er strøken til utstillinga, forklarer han.

- Hvor har du bilinteressen din fra?

- Jeg vokste opp på en gård på bygda. Her var det et bilmiljø blant kompisgjengen og jeg hadde verksted på gården. Etter hvert utviklet det seg, spesielt i tiden da jeg bodde på Storås og drev verkstedet Automote der oppe sammen med noen kompiser, forteller han.

Ferrari

- Du har vel ingen andre biler du holder på med i tillegg til Lotus'en?

- Jo, jeg holder på å bygge opp en ny driftingbil jeg tør å bruke i konkurranser. Det er en Toyota Supra. Jeg har også nylig hentet meg en Ferrari F430 fra Tyskland som Automote og jeg holder på å bygge om nå. Her blir det customlaget hjul, senk, samt en del styling og diverse som skal monteres. Bilen får premierevisning i Vikingskipet i midten av mai under en utstilling som Moldestuket Show'n Shine arrangerer. Planen er å ta med både Lotusen og Ferrarien på denne utstillingen, så det blir en hektisk tid fremover. Etter dette igjen så blir det jo Gatebiltreff, ler han.

Kjetil Møkkelgård (t.h.) reiser rundt med bilen på Gatebiltreff. Foto: Privat