Roar Lindstad, prosjektleder i Statens vegvesen, sier fem måneder er nødvendig stengetid slik det ser ut nå.

- Det vil ta fire måneder bare å få på plass ny bru. Den skal bygges i samme trasé som den eksisterende på ei side. Det er betongstøp som skal herdes før det settes trafikk på. Vi vil prøve å korte inn tida som mye som mulig, men må samtidig ta høyde for forsvarligheten både for publikum og for anleggsgjennomføringa. Vi kan ikke gå ned på tida nå, men vi kan ta en prat med entreprenøren når den tid kommer. Kanskje er de mer kreative enn oss på å finne gode forslag, men vi må ta høyde for å trenge fem måneder, sier Lindstad.

Les også: - Stenging i fem måneder er alvorlig

- Er det lagt inn god margin når det legges opp til fem måneder, eller er at det akkurat anslag?

- Det er vanskelig å si. Vi har ingen fasit på det, men vi vet at det kommer til å ta tid, sier Lindstad.

Hva skjer med Bjørnliveien?

Vegvesenet var ikke kjent med bevilgningen på tre millioner kroner til Bjørnliveien, da ST ringte torsdag. Det er derfor for tidlig for dem å konkludere med hva pengene konkret vil bli brukt til på strekningen.

- Men generelt vet vi at det er behov for bedre dekke, en opprustning for å tåle økt trafikk. Siktrydding og eventuelt rekkverk har vi også med i vurderingene, sier Andreas Tessem, prosjektleder på driftsavdelinga i Statens vegvesen.

- Hva får dere gjort for tre millioner?

- Mitt førsteinntrykk er at det er en god sum, men vi har ikke regnet noe konkret på det ennå.

- Kan folk forvente seg asfalt over Bjørnli?

- Det må det regnes på, og det er fylkeskommunen som vegeier som må komme med en bestilling på hva de vil ha, sier Tessem.

Ove Snuruås ledet møtet, og var tydelig på at en stenging i fem måneder er dramatisk for mange. Foto: Ingrid S. Hultgreen