- Nå må vi feire med et kaffeslabberas på Skulmoen, sier Johnny og Lillian Smenes, to av beboerne langs den private biten av Skulmoveien.

Det er sannsynlig at mye omkjøringstrafikk vil gå over Skulmoen når Klinglien stenges for oppgradering i fem måneder fra august, og dette har fått beboerne til å engasjere seg.

Smenes har bodd i området siden 2001, og har fått føle på kroppen hvordan det er å drifte en privat vei. Dette ser de ikke for seg å forsette med når Klingligen stenges og trafikken vil øke. Han sto i bresjen for et brev som nylig ble sendt til kommunen med anmodning om å omgjøre veien til kommunevei. Nylig ble saken behandlet i hovedutvalg for landbruk og tekniske tjenester, hvor det var stor støtte og enstemmighet for å si ja til dette.

Hovedutvalget var enstemmig i å ønske veien over på kommunale hender.

Spesiell situasjon

- Situasjonen er spesiell. Det vil bli økt trafikk på veien i femmånedersperioden. Slik jeg ser det, er det naturlig at veien blir kommunal. Dermed har vi en sammenhengende kommunal vei over til Orkdal, sa hovedutvalgsleder Lars Kirkholt (Ap).

Skulmoveien er kommunal på orkdalssida av kommunegrensa, mens det i Meldal er en bit på 390 meter som er privat mellom Skjøtskift og kommunegrensa. Innbyggerne har også tidligere vært på banen for å få til en kommunal overtakelse, uten å lykkes.

Med forbehold om at kommunestyret fatter samme vedtak 31. mai, kan oppsitterne glede seg over å slippe ansvaret for veien.

- Vi er fem husstander langs den private veibiten. Tidligere var det et veilag for hele veien over Skulmoen, både orkdalinger og meldalinger. Men Orkdal kommune overtok veien på sin side av grensa for mange år siden, og etter det har vi selv passet på den private delen av veien her i Meldal, sier Smenes.

Grusing på dugnad

Han har vært med på flere dugnader for å gruse opp veien, hvor han har bidratt både økonomisk og med det fysiske arbeidet. Med tanke på at veien er mye brukt blant annet til tømmertransport og annen trafikk fra ordalssida, har ikke dette vært noen ønskesituasjon.

Den sannsynlige trafikkøkning i tilknytning til Klinglien-stenginga, ga innbyggerne en mulighet til å løfte saken fram på nytt.

- Det er bra å få dette fram nå mens vi ennå er egen kommune. Det er ikke sikkert Orkland vil bry seg om 390 meter med privat vei. Veien har ikke kapasitet til å ta imot alle bilene som vil følge med omkjøringa. Jeg ser med gru på å få så mye trafikk over her, sier Smenes.

Over denne brua vil trafikken over Skulmoen gå, og det er knyttet usikkerhet til hvor mye den vil tåle.

- Oppjustert hestevei

Han vil oppfordre folk til å velge andre omkjøringsmuligheter enn over Skulmoen, til tross for at det nå ser ut til at kommunen overtar ansvaret for veien.

- Dette er jo ikke en veldig egnet vei for stor trafikk i noe tilfelle. Det er en hestevei som er oppjustert litt, og jorda kommer fram når den brukes litt hardt, sier Smenes.

Stenginga av Klinglien har han full forståelse for, men mener det skjer på den dårligste årstida, spesielt hvis det blir en snørik vinter.

- Det er mulig Viking og Falck må opprette en egen stasjon her i vinter, for det kommer til å bli utforkjøringer når omkjøringstrafikken begynner å komme over her, sier Smenes, som for øvrig er kjempefornøyd med politikernes vedtak.

- Det er en kjempenyhet at vi blir fritatt fra ansvaret med veien og vedlikeholdet. Samtidig blir veien opprustet, noe som absolutt gir en positiv bieffekt av Klinglien-stenginga, sier han.

Kommunen har estimert at det vil koste 150 000 kroner å justere opp veien tilsvarende standarden på orkdalssida, og Smenes er glad dette ikke er ei regning som tilfaller oppsitterne som følge av slitasje gjennom omkjøring.

Enstemmighet

Det var et enstemmig hovedutvalg som ønsket Skulmoveien over på kommunale hender, til tross for at det tidligere har vært motstand mot å overta både denne veien og andre private veier. Lars Kirkholt var først ute med å gi sin støtte til rådmannens innstilling.

Stig Kalstad (Sp) hengte seg på:

- I utgangspunktet er jeg uenig, men jeg er enig i at dette er en særskilt sak. På lang sikt vil det også være naturlig at dette blir en del av en kommunal vei i storkommunen. Jeg mener vi må imøtekomme oppsitterne med tanke på den økte trafikken de vil få. «Alle» kommer til å kjøre der, og det blir en enorm belastning på veien.

Stein Elshaug (H) var enig:

- Det var sterke protester fra oppsitterne da dette kom på bordet, og de truet med å stenge veien. Ved at kommunen overtar drifta, utelukker vi muligheten for det, sa han.

Det han viste til er uttalelser fra Ola Klingen om å stenge veien gjennom tunet sitt, dersom trafikken legges der. Klingen bor imidlertid ikke på meldalssida, og omfattes derfor ikke direkte av saken som ble behandlet.

Positive signaler

Eystein Steigen (Ap) sa:

- Dette er et særtilfelle. Jeg synes ikke kommunen skal ta over mange private veier, men dette er en annerledes sak. Det er en liten bit av en kommunalvei i en framtidig storkommune, sa han.

Sektorsjef Siri Eithun i kommunen fortalte at oppsitterne på meldalssida har vært invitert til et møte, hvor det også kom orkdalinger, og hvor signalene var positive.

- De ønsket ikke å stikker kjepper i hjulene. De har vært positive, og når rådmannen innstiller på å overta veien, er det fordi det vil være lettest å håndtere rent praktisk, sa Eithun.

Oppgraderinger

Alternativet ville vært å bidra med midler til privat vedlikehold av veien i perioden med Klinglien-stenging.

Det anslås i sakspapirene at en oppgradering av veien vil koste 150 000 kroner, for å få den opp på samme nivå som på orkdalssida. En usikkerhet er tilstanden til brua over Raubekken. Eventuell skilting vil også medføre kostnader, og rådmannen vil komme tilbake med en sak om finansiering av tiltaket.

Eithun sier til ST at de 150 000 kronene kun er et estimat.

- Det er basert på en meterpris som tilsvarer den de har brukt på orkdalssida. Det er snakk om nytt bærelag og topplag, men det må regnes nærmere på det.