I april i år var Jarl Gjønnes en del av den norske delegasjonen som sammen med statsminister Erna Solberg og utenriksminister Børge Brende besøkte Kina.

Med Erna og Børge

Forholdet mellom Norge og Kina har vært kjølig helt siden 2010 da Nobelkomiteen i Norge ga Fredsprisen til Liu Xiaobo. Kinas motreaksjon var å utsette forhandlingene med Norge om en handelsavtale, og all politisk kontakt på høyere nivå ble deretter brutt.

Før jul i fjor ble det imidlertid kjent at utenriksminister Børge Brende hadde vært på hemmelig besøk i Kina. Det førte til at forholdet mellom de to landene ble normalisert. Det ble også planlagt at en norsk delegasjon bestående av Solberg og Brende, samt et utvalg aktører fra norsk næringsliv skulle besøke Kina. En av dem var altså Jarl Gjønnes, daglig leder i Orkdal på Fannrem.

Kina var allerede det landet der Orkel har det største markedet, og Jarl Gjønnes øynet muligheten for å åpne enda flere dører i det nærmest ufattelig svære landet.

Komprimerer «alt»

Reisen varte fra onsdag til søndag i begynnelsen av april. Etter at han kom hjem gikk det ikke mange dagene før responsen kom – på uvanlig vis.

— Ja, det var en litt snedig sak. Det kom ei bestilling på tre kompaktorer via Facebook. Orkel har aldri før mottatt bestilling via Facebook. Det var en ordre på ca. seks millioner kroner, forteller Gjønnes, som selvsagt tok kontakt tilbake og sørget for at formalitetene kom på plass.

— Ordren er bekreftet, og to av de tre maskinene er allerede levert, sier han.

Orkel utviklet kompaktoren etter at sveitsiske bønder etterlyste en effektiv måte å håndtere mais som dyrefôr. Maskina kan i prinsippet håndtere hvilket som helst volumkrevende masse; dyrefôr, gjødsel og husholdningsavfall, til en komprimert vare pakket i plast.

Kina-besøket fikk oppmerksomhet både i media og sosiale medier.

— I Kina blir det nok lagt merke til at aktører fra næringslivet kommer på besøk sammen med statsministeren. Det betyr nok mer der enn her i Norge. Dette viser også hvor stor kraft sosiale medier har, sier Gjønnes.

Styrket posisjon

Nå håper selvsagt Gjønnes at det kinesiske markedet skal åpne seg enda mer. «Stunt-salget» av tre kompaktorer var mer en begynnende kuriositet.

— Kina er så stort at vi ikke skjønner formatet. I dag er Kina vår største eksportkunde, og ting har begynt å røre på seg. News travel fast, som det heter, det virker som om vi kan ha sådd noen frø som gjør kineserne enda mer motivert til å produsere dyrefôr av mais. Vi har referanser på at vi har styrket posisjonen vår der. Vi jobber nå med flere kunder, sier Gjønnes.

Kunden i fokus

Rett etter besøket til Kina, reiste han til USA, et annet digert kontinent.

— I USA konkurrerer vi med et marked der over 99 prosent benytter plansilo som konserveringsmåte. Men vår markedsføring av rundballer gjennom 15 år begynner å sige inn både i Kina og USA. At vi nå begynner å få bra bevegelse i markedet i disse to landene, er artig og ikke minst svært motiverende for våre ansatte, sier han.

Jarl Gjønnes har alltid hatt fokus på kundebesøk.

— Uten det er det lite som skjer, og det er forsket på at det er en klar sammenheng mellom reisedøgn og omsetning i næringslivet.

— Hvor ligger du selv?

— Det har jeg ikke telling på, men vi snakker vel i størrelsesorden 70–100 reisedøgn i året.

Ydmyk

Gjønnes uttalte til ST i april at med stor ydmykhet takket ja til å delta på turen til Kina etter praktisk talt ti år uten handel med Norge. Under besøket fikk han to ganger ti minutters taletid til de delegasjonene som møtte dem, en i Beijing og en i Shanhai.

— I etterkant av møtene er det etablert en rekke nye forbindelser, sier Jarl Gjønnes.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300