KIL/Hemne har forlenget generalsponsoravtalen med Hemne Sparebank. Med tre års varighet betyr det forutsigbarhet for klubben.

— Dette er ikke bare en forlengelse, men også en utvidelse av treårsavtalen som formelt løp ut ved nyttår, sier Roger Lernes, leder i KIL/Hemne.

Banenavn uendret

En generalsponsor er en «hoved-hovedsponsor» i KIL/Hemne. Flere andre har hovedsponsoravtaler med klubben. Disse avtalene har et litt mindre innhold. Generalsponsoren har blant annet rettigheten til navnet på kunstgressbanen i Ånesøyan, som er hovedarenaen til KIL/Hemne.

— Banen har hatt navnet Hemne Sparebank Arena de siste tre åra, men dette navnet er ingen selvfølge dersom vi ikke lenger hadde vært generalsponsor. Nå vil banen beholde dette navnet i minst tre år til, sier banksjef Tor Espnes.

Banenavnet er ett av tre hovedpunkter i avtalen. De to andre er:

Draktreklame på lag fra og med senior ned til G/J13, og opsjon på frontreklamen på spilletrøyene (i dag er alle disse «opptatt», men Hemne Sparebank har altså førsteretten når noen eventuelt må trekke seg ut eller ikke fornyer avtalen).

Generalsponsoren får, noe som er nytt av året, navnet sitt knyttet til det som tidligere het Midtsommercupen. Denne cupen, som omfatter knøtte- og miniputtlag, heter fra nå av Hemne Sparebank Cup.

Ville kjøpe skjerfet

— For oss er det viktig å støtte opp om alle alderstrinn i klubben, ikke bare seniorlagene. Så må vi huske på at det er blant de yngste spillerne vi skal utvikle nye Hoftun-er og nye Helland-er, bare for å nevne noen, sier Espnes.

Nettopp på grunn av sin evne til å få opp spillere på øverste nivå, har gitt KIL/Hemne et navn langt ut over Hemnes og hele fylkets grenser. Roger Lernes forteller om en episode etter cupfinalen i fjor. Rosenborg slo Kongsvinger 4–0 på Ullevaal, og hemnværingen Pål André Helland scoret hat trick.

— Etter kampen møtte jeg en kar i Oslos gater. Han var fra en annen kant av landet. Han så jeg hadde på meg KIL/Hemne-skjerf. Han ville gi 1000 kroner for det – fordi han var Rosenborg-supporter og visste at Pål kommer fra KIL/Hemne. Men det ble ingen handel, jeg hadde kun dette ene skjerfet, forteller Lernes.

Også damene imponerer

Helt siden sammenslåingen av KIL og Hemne Ballklubb tilbake i 1988, har KIL/Hemne vært beskrevet som Talentfabrikken. Men det har i det all vesentligste handlet om herrefotballen.

Nå spiller som kjent klubbens damelag i 1. divisjon.

— Hvordan reagerer omgivelsene på at – tross alt – lille Hemne også har fått en damelag i 1. divisjon, Lernes?

— Det er mange som er imponert over det, og spesielt gjennom fotballkretsen blir sånt lagt merke til.

— Vi er fornøyd

Når det gjelder generalsponsoravtalen, som ble signert mandag denne uka, ønsker partene ikke å gå ut med hva den innebærer økonomisk.

— Begge parter er fornøyd, er Espnes og Lernes enige om.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300