Hverdagsrehabiliteringsteamet i Orkdal kommune ønsker å etablere kontakt med alle innbyggere født i 1939, for om mulig å gjøre hverdagen endre bedre for dem.

- Vårt viktigste mål, er å styrke eldres ressurser og muligheter for selvstendige liv i eget hjem, sier sykepleier Turid Herfjord.

Hun utgjør kommunens hverdagsrehabiliteringsteam sammen med ergoterapeut Pernille Rømma, fysioterapeut Ottar Ustad og ergoterapeut Sara Rønning. Etter sommerferien starter de opp et nytt tilbud, nemlig noe så velklingende som «helsefremmende og forebyggende hjemmebesøk». Det handler om at alle 78-åringer i kommunen får tilbud om et besøk, hvor de får etablere kontakt med teamet gjennom en samtale.

- Kommunen har plikt til å jobbe forebyggende, og dette er en del av dette arbeidet. Gjennom systematiske hjemmebesøk, kommer vi i kontakt med folk tidlig og får hørt hvordan de har det, om det er noe de trenger og får informert dem om tilbud både i regi kommunen, lag og organisasjoner, sier Herfjord.

Bred tilnærming

Alle som er 78 år vil få brev i nær framtid. Til sammen er det snakk om 78 innbyggere i dette årskullet, men noen av dem er allerede innenfor hjemmetjenesten, og omfattes derfor ikke av denne ordningen. Trondheim kommune startet med tilbudet allerede i 2003, og har høynet alderen fra 75 til 80 år, ettersom de eldre er blitt friskere og mer selvstendige. I Orkdal legger man seg på 78 år, som tilsvarer nabokommunen Skaun.

- Teamet for hverdagsrehabilitering ble etablert i fjor høst, og nå har vi fått dette som et nytt tilbud vi ønsker å gjennomføre. Hjemmebesøkene kan ha en bred tilnærming, fra ernæring, boforhold, fysisk og sosial aktivitet, fallforebygging og informasjon om kommunale tjenester og frivillig arbeid i kommunen, sier Herfjord.

- Det er ikke sånn at man må ha spesielle utfordringer for å takke ja til besøket. Besøket kan også handle om å fange opp ressurser hos den vi besøker, for å se om personen vil bidra i frivillig arbeid eller trenger informasjon om aktiviteter som lag og foreninger har. Det er fint å være i aktivitet lengst mulig, sier Rømma.

Frivillig

De fire understreker at samtalen er helt «ufarlig».

- Det er på ingen måte snakk om noen inspeksjon i hjemmene. De får et brev, deretter en telefon og et tilbud om hjemmebesøk. Erfaringa fra Trondheim tilsier at 75 prosent har takket ja til tilbudet, sier Rømma.

Siden temaet er tverrfaglig, kan de ha ulike tilnærminger og styrker. Ustad, som er fysioterapeut, sier fysisk aktivitet er noe han gjerne fokuserer på.

- For meg betyr det mye at de holder seg i aktivitet. Jeg tar sikkert med noen forslag til øvelser og informasjon om treningstilbud, sier han.

Alle vil få den samme informasjonen, uavhengig av hvem fra teamet som kommer på besøk. Og det er den eldre selv som skal få styre samtalen, som også kan foregå på kontoret til hjemmetjenesten hvis det heller er ønskelig. Dette er et frivillig tilbud, som de håper at mange vil se på som positivt.

Gleder seg

- Gjennom samtalen får de noen navn og ansikter på oss i kommunen, og har noen å ringe senere hvis de har behov for noe. I etterkant av besøket, får de tilbud om å bli oppringt årlig. På den måten kan vi fange opp om det eventuelt er nye ting de har på hjertet, sier de.

- Det er ikke alle de eldre som er på internett og henter informasjon om det som er av tilbud, så vi tror det kan være positivt å komme ut til dem med informasjon. Kanskje er ikke alle klar over alt som finnes i kommunen, sier Ustad.

Teamet sier at de gleder seg til å komme i gang med hjemmebesøkene, og ser fram til mange trivelige samtaler. Teamet har naturligvis taushetsplikt.

- Dette tilbudet handler om å skape trygghet i kommunen de bor i, at de blir tatt vare på og at vi er her, sier Herfjord.