Tenk deg at du parkerer bilen din på en utsiktsplass en strålende klar sommerettermiddag. Du åpner bagasjerommet og tar ut en sekk på cirka 15 kilo, og går noen meter i retning vennene dine som forbereder en flytur. Etter noen få minutters forberedelser og inspeksjon av utstyret tar du på deg hjelm og seletøy. Du er klar til avgang. Du ser deg rundt, sjekker igjen at alt er i orden og lar vinden fylle den fargerike skjermen. I lett joggetempo lar du deg bli løftet til vers og glir ut i luften. Dette er paragliding!

Luftig

- Jeg har aldri brukket så mye som en negl på denne hobbyen.

Det sier Peter Skagseth (60), som er en av dem du kanskje har sett sveve høyt over åsen ved Gjølme pukkverk en fin ettermiddag.

Sammen med andre entusiaster i Nidaros luftsportsklubb er trondhjemmeren Skagseth bitt av paragliderbasillen. Han og kollegene besøker Orkanger når værforholdene er gunstig for dem som liker seg best med luft mellom seg selv og moder jord.

Godt egnet

Som et av seks steder i Trøndelag er nemlig Orkanger pekt ut av klubben til å være svært gunstig for å utøve denne formen for luftsport. Orkanger kan by på et solid «hang», som det kalles. Kombinasjonen av solgangsbrisen inn Orkdalsfjorden og luftstrømmer som dannes i åsen over pukkverket gir perfekt oppdrift.

- Åsen er ikke veldig høy, men gir et veldig godt hang. Selv om det bare blåser 2–3 sekundmeter på start er det gode muligheter for et ypperlig hang, sier Skagseth.

Starten foregår fra to hogstflater i lia, skrått overfor pukkverket. Med flott utsikt over Orkanger, fjorden og Grønøra.

- Det er ganske bratt her og en vil som oftest få et raskt løft, sier Skagseth.

Krever kunnskap

Når man først er kommet seg opp i lufta er det meteorologiske forhold og termikken som bestemmer hvor lenge man kan fly. Termikk betegner oppadgående luftstrøm som skyldes at sola varmer opp bakken og lufta like over bakken. Den oppvarmede luften vil deretter stige til værs å bidra til oppdrift.

- Det er ikke det å fly i seg selv som er utfordringen med paragliding. Den teknikken lærer de fleste relativt raskt. Det viktigste er å lære seg å lese meteorologiske forhold og luftstrømmene, forklarer Skagseth.

Rolig landing

Når vindretningen snur og termikken avtar er det tid for å lande.

- Vi har avtale med grunneier Erik Morten Garberg, som for øvrig har vært svært imøtekommende, om at vi kan lande på området hvor det er planer om at Norsk kylling skal bygge. Vi får håpe det blir flatt tak på bygget, ler Skagseth, som legger til at det er viktig å holde god høyde over høyspentledningene som krysser jordet. Landingene foregår som regel kontrollert og rolig for seg, og da gjenstår det bare å pakke skjermen i ryggsekken.

Sport for alle

I Norge kreves det sertifikat for å fly paraglider, fordi paragliding, i likhet bilkjøring, dykking, motorfly og en del andre aktiviteter, ikke tillater at du gjør store feil.

- Vi arrangerer kurs, og jeg vil si at alle med normal helse og grei fysikk kan lære seg denne sporten. Selv bestemor klarer det. De fleste de du ser fly over Orkanger er godt voksne, mest gubber som meg, sier Skagseth.

Som regel holder paragliderne seg i nærheten av åsen, men det hender noen våger seg av gårde på langtur.

Distanseflyging

- Det er enkelte som har funnet oppdrift hele veien til Surnadal. Andre har ikke alltid like mye hell med seg og må lande ute i terrenget. Det hender at enkelte får seg en lang gåtur med 15 kilo på ryggen, ler han.

Tidligere i sommer fløy Pål Tore Sveen fra Rindal hele 249 kilometer sammenhengende fra Skjåk i Gudbrandsdalen til han landet nær svenskegrensa. Dette er ny nordisk rekord i distanseflyving med paraglider, og et eksempel på at man komme langt hvis forholdene og kunnskapen er til stede.

Økende interesse

Nidaros luftsportsklubb er resultatet av en sammenslåing av Nidaros paragliderklubb og Trondheim hanggliderklubb i 2001. Medlemstallet lå de første årene på mellom 20 og 30, men har økt jevnt siden. I 2006 passerte de 100 medlemmer og i dag teller klubben 130 aktive. Paragliding er organisert under Norsk Luftsports Forbund (NLF), som igjen er underlagt Luftfartsverket.