Bildet av de tidligere eierne henger på veggen i garasjen, på hver sin tallerken. Foto: Steinar Larsen

- Bilen har bare gått 48 000 kilometer og går som ei klokke den.

Den sorte, store doningen har akkurat «brummet» seg ut av garasjen på Orkla camping. På campingplassen er det fullt belegg, og når bilen triller ut stimler barna rundt den gamle bilen.

- Det hender jeg tar med meg ungeflokken på en liten sightseeing på Orkanger. Vi kjører litt rundt og jeg forteller litt om det vi ser. Så ender vi opp på Rema 1000 hvor vi avslutter med en is, forteller Skjeggerød.

Det hender også han tilbyr seg å frakte voksne campinggjester som vil ta seg en matbit på Orkanger.

- Litt ekstraservice må det være.

Britisk stil

Alle synes det er litt stas å få sitte på i den sorte gamle bilen, som har tilhørt den norske kongefamilien. Bilen, en Humber Pullman Limousine 1953-modell, er av britisk opprinnelse. Selskapet, som hadde sitt hovedsete i Coventry, ble opprettet allerede i 1887 og produserte sykler, motorsykler og etter hvert biler. Det gjorde de helt fram til 1967 da Chrysler kjøpte opp fabrikanten.

Bilen kom til Norge i 1953. Eieren var ingen ringere enn kronprinsess Märtha.

Kortvarig

- Historien sier imidlertid at Märtha var litt redd for å kjøre bil og insisterte på å få montert «gudebilder» i dørene som en slags form for beskyttelse. I tillegg fikk hun også installert en miniatyrfigur av hunden sin mellom passasjersetet og førersetet, forteller Skjeggerød.

Kronprinsessen fikk dessverre svært kort tid med sin nye bil. Allerede 5. april 1954 døde hun på Rikshospitalet, bare 53 år gammel. Hennes mann, kronprins Olav, overtok da den staselige doningen og hadde den helt fram til sin død i 1991.

Provinsen

- Kong Olavs faste sjåfør overtok bilen da kongen døde, forteller Skjeggerød, som ble klar over bilen da den dukket opp en liten rubrikkannonse i Adresseavisen i 1997.

Det viste seg at sjåføren ikke lenger ønsket å beholde bilen. Samtidig ønsket han heller ikke at bilen, som han hadde mottatt som gave, skulle bli værende i Oslo. Han mente det var bedre om den havnet et annet sted i landet.

- På den tiden var Per Arne Melby og jeg på jakt etter gamle biler. Vi fikk tilslaget og dro nedover til Oslo og hentet den. Der hadde den stått i en garasje, nærmest ubrukt siden 1991.

Bryllupstrøbbel

De første årene ble bilen fra tid til annen benyttet til å frakte brudepar.

- Det er mange som synes det er litt stas med en slik staselig bil på store dager, men det ble slutt på det etter en liten episode i Klinglien.

En lørdag skulle Skjeggerød frakte et brudepar og forlovere til Meldal bygdemuseum der fotografen skulle forevige dem. I Klinglien begynte motoren å fuske, og til slutt stoppet den. Resultatet ble at brudepar og forlover måtte haike for å rekke avtalen med fotografen.

- Jeg fant ut at det var rusk i forgasseren som var årsaken til problemet, og det var fort gjort å fikse, men flere ekteskapelige utfordringer skal jeg ikke utsette meg for, ler han.

Ikke til salgs

Nå står bilen i garasjen på campingplassen, omgitt av gamle saker og ting som kan knyttes til bilens levetid.

- Jeg synes det er artig å samle på gamle ting, men dette er nok et av verdens minste museum, sier Skjeggerød, som ikke har noen planer om å selge «Kongebilen», som er den enste av sitt slag i Norge.

- Jeg fikk en henvendelse fra en tysk samler som ville kjøpe den. Han har blant annet en av Elvis Presleys biler i samlingen. En kamerat av han, en tysk laksefisker, var på besøk på campingen og tipset samleren om bilen, men den er ikke til salgs, bedyrer Erik Skjeggerød.