De som siden månedsskiftet juli-august i år har kjørt fylkesvei 710 mellom Orkanger og ferjeleiet på Valset i Agdenes, har trolig blitt stående i kø ved Kalurdalstunnelen mellom Lensvik og Selva. Her pågår det et rassikringsarbeid helt inntil tunnelinngangen på Valset-sida.

- Arbeidet startet rundt 1. august og vil pågå til cirka 1. oktober, forteller byggeleder i Statens vegvesen, Bjørn Erik Storstein.

Ødelagt

Tidligere er det montert et rasoverbygg ved tunnelinngangen for å ta imot stein og is som faller ned. Dette overbygget er det slått hull på. Og senest i vinter falt det ned en isklump på frontruta på en bil.

- Nå skal det monteres et 40 meter langt fanggjerde overfor rasoverbygget. Det er kraftige varer, og skal tåle 20 tonn tunge steinblokker som faller i 100 km/t, opplyser Storstein.

I forkant av monteringa av fanggjerdet skal området renskes for stein og løse masser. Det er det som skjer nå. Og mens dette pågår, stoppes trafikken i 30 minutter av gangen. Deretter blir køa ført av en ledebil gjennom arbeidsområdet.

- Det tas hensyn til kollektivtrafikk og ferjeavganger, sier han.

Opp mot fem millioner

Når renskinga i fjellskrenten er over, trolig i starten av september, starter forberedelsene til montering av selve fanggjerdet. Mens dette pågår, vil trafikken gå mer som normalt, kun regulert av trafikklys.

- Hva koster dette rassikringstiltaket?

- Det er estimert til en pris på mellom fire og fem millioner kroner, svarer Storstein.

Det er DS Entreprenør fra Kråkerøy som utfører jobben ved Kalurdalstunnelen, og pengene hentes fra drifts- og vedlikeholdsbudsjettet samt det såkalte Fornyingsprogrammet til Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Mer omfattende tiltak

Kalurdalstunnelen ligger også inne på ei lista som viser skredsikringsbehov for fylkesvegnettet i Sør-Trøndelag. Ifølge Vegvesenets rapport er det snakk om «terrengtiltak kombinert med forsterking av portal». Kostnadsoverslag: 20 millioner kroner.

- Dette er mer omfattende tiltak, og betales med statlige midler øremerket rassikring. Kalurdalstunnelen er imidlertid ikke prioritert øverst på lista, sier Karin Bjørkhaug (KrF), leder i komiteen for infrastruktur i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Lista toppes av to tiltak på fylkesvei 723 i Åfjord kommune. Deretter følger fire andre tiltak før Kalurdalstunnelen i Agdenes. De seks første tiltakene har en kostnad på til sammen 670 millioner kroner.

Lenge å vente

- Det blir ikke iverksatt storstilt arbeid i Agdenes med det første, skjønner jeg?

- Nei, det kan gå både 10 og 15 år, svarer Bjørkhaug.

Hun poengterer at lista er vegvesenets prioritering, men at det er fylkespolitikerne som bestemmer til slutt. Likevel er det liten sjanse for at Kalurdalstunnelen plutselig fyker oppover på prioriteringslista.

- Det som kan forsere tidsperspektivet er blant annet at fylket får tilført mer midler (les: penger), sier «veisjefen».

Det blir kø ved Kalurdalstunnelen når arbeidet pågår. Opptil en halvtime må bilene vente, men det tas hensyn til kollektivtrafikk og ferjeavganger. Foto: Ingrid S. Hultgreen