I leserinnlegg 10/8 skriver Guro Angell Gimse og Torhild Aarbergsbotten at fylkeskommunen ikke bruker pengene til drift og vedlikehold av fylkesveier slik de er forutsatt, og at flertallet på fylkestinget i Sør-Trøndelag prioriterer å bruke mindre penger på vedlikehold til fordel for dyre bestillinger og underskudd innen kollektiv.

Fylkeskommune har økt bevilgningen til fylkesvei hvert år siden 2011, med et unntak som er 2013. Flertallet på fylkestinget har plusset på fylkesrådmannens forslag til budsjett både i 2016 og 2017. Opposisjonen har plusset på enda mer. Her har vi ulike prioriteringer. Slik er politikken og jeg står inne for de prioriteringene KrF har gjort sammen med resten av flertallet. Fylkeskommunen leverer viktige tjenester til innbyggerne innenfor kollektivtrafikk, videregående skole, næring, tannhelse og kultur. For å ivareta alle viktige områder, kreves det avveining og prioritering.

I tillegg til øking i drift og vedlikehold har fylkeskommunen opprettet et fornyingsprogram som retter seg spesielt mot vedlikeholdsetterslepet. Det er dette programmet som har vært styrket gjennom de siste budsjettbehandlingene og ved disponering av overskudd fra forrige år. Det har resultert i tiltak på både FV 65, FV 700 og på FV 714.

I innlegget skriver Høyres representanter at fylkeskommunen ikke bruker pengene slik det er forutsatt. Det er et viktig punkt! Staten beregner vårt behov for midler til investering, drift og vedlikehold på fylkesvei og beløpet går inn i det som heter frie midler og som fylkeskommunen fritt disponerer. Sør-Trøndelag bruker ca det samme som staten beregner at vi skal, på investering og drift. Men vi bruker mindre på vedlikehold.

Hvor blir de pengene av? Kollektivtrafikken er kraftig underfinansiert. Der ligger statens beregninger langt under det faktiske kostnadsnivået. Fylkeskommunen sitt bidrag til kollektivtrafikken i byen ligger fast. Miljøpakken og Staten finansierer ekstra innsats der. Staten subsidierer kollektiv i de store byene, men ikke utenfor by. For Sør-Trøndelag som har én stor by og mye distrikt, slår selvfølgelig dette hardt ut.

KrF vil ikke gå inn for å redusere kollektivtilbudet i distriktet!

Det meste av pengene vi bruker på kollektiv, går til distriktet. Vi vet at vi sitter i noen krevende kontrakter som koster – men vi løser i alle fall ikke den knipa med å kutte ytterligere. Tvert imot – ved neste anbudsrunde trengs det både nytenking og innsats! Ny samferdselsstrategi for Trøndelag er på høring. Jeg håper regionrådene bruker anledningen godt til god og konstruktiv diskusjon om dette!

Samferdselsfondet er viktig for å opprettholde framkommelighet på fylkesveien. Vi opplever hyppigere uforutsette hendelser med flom, ras og skred. Det er en stor utfordring i tillegg til vedlikeholdsetterslepet. Siden vi ikke greier å forutse hvor slike hendelser skje, så blir det umulig å målrette vedlikeholdet slik at samferdselsfondet blir overflødig. Det er tvert imot avgjørende at fylkeskommunen kan stille midler til rådighet slik at veien kan ryddes og trafikken gjenopptas. Et eget fond for samferdsel betyr trygghet for framkommelighet på kritisk infrastruktur, slik at nødvendig virksomhet kan opprettholdes. Vi opplevd flere ganger de senere årene. Når veien til Roan må rassikres, så gikk det ut over asfaltering i Agdenes samme år. Slik vil vi ikke ha det!

En ting til: vi vet at om spådommene for utviklingen inne godstrafikk på vei slår til, så vil det skape utfordringer for trafikksikkerhet, framkommelighet og det vil slite hardt på veiene våre. KrF tok initiativ og fikk resten av posisjonen med på et forslag om at fylket skal skaffe seg bedre kunnskap om godsnæringen. Det har vært utrolig lærerikt og har avdekket et større potensiale for å flytte gods fra vei til bane. Næringa, som er betydelig i seg selv, har vært helt enestående når det gjelder å stille opp med nyttig informasjon og innspill! Dette blir et viktig kunnskapsgrunnlag for det langsiktige arbeidet med bedre fylkesveier.

Til slutt: tilstanden på fylkesveien våre er slik at det berører folk hver eneste dag, - som reisende eller som næringsdrivende. Det er en svær utfordring, men vi skal jobbe på kort og lang sikt, for flere penger og for bedre framgangsmåter. Resultatet skal være fylkesveier som bygge opp under og bidrar til utvikling for alle de som bor og jobber i hele fylket.

Karin B. Bjørkhaug, KrF

Leder i komite for infrastruktur