En annen årsak til at elever ikke fullfører skolen, er at de ikke fikk med seg de grunnleggende ferdighetene lese, skrive og regne de første skoleårene. Skal flere elever bli sett og få med seg dette, trenger vi en ekstra innsats de første skoleårene. Arbeiderpartiet vil derfor ansette 2000 flere lærere i 1.-4. klasse - i tillegg til de 1000 ekstra lærerne som trengs i grunnskolen for å møte elevtallsveksten. Dette betyr mye for nye Orkland kommune, og vil gi oss muligheten til å styrke innsatsen for de yngste elevene, slik at alle blir med på ferden gjennom grunnskolen, slik at de behersker de grunnleggende ferdighetene.

Vi må styrke den praktiske delen av barneskolen. Å få prøve seg i praktiske ferdigheter hjemme er ikke lenger like vanlig som før, og færre barn har i dag foreldre som er fagarbeidere. Derfor er det mange som ikke har noe skikkelig inntrykk av hva yrkesfag er eller om de liker eller har talent for praktisk arbeid. Elever med gode praktiske ferdigheter må også få tilbakemelding på at de er skolevinnere.

Mange elever vil også beherske de teoretiske fagene bedre om læringen blir mer praktisk. Ingen vel bevart pianolærer ville ha forlangt at du skulle kunne alle notene FØR du fikk begynne å spille på pianoet. Slik må det også være med matematikken. Praktisk læring vil gjøre det lettere å forstå behovet for å kunne matte, og dermed øke både motivasjonen og ferdighetene i faget.

Arbeiderpartiet vil derfor innføre den praktiske skolesekken, for at alle elever skal få prøve seg i praktiske ferdigheter og få lære av fagfolk som formidler glede og stolthet over eget fag.

Gjennom den praktiske skolesekken kan vi la elevene selv få bli kjent med ulike fag og yrker, og få et grunnlag for å selv velge om yrkesfag er det rette for dem.

Da Ap satt i regjering innførte vi den kulturelle skolesekken, der elever får møte kunst og kultur og besøke kulturinstitusjoner. Den har vært en suksess. Det burde være like naturlig at elever besøker en byggeplass, et sykehjem, en restaurant og andre arbeidsplasser.

Kommunen skal tilpasse innholdet til sitt lokale arbeidsliv, med besøk hos de næringene og fagfolkene som er viktig for kommunen og regionen. Men i tillegg skalde nasjonale skolemyndighetene bidra med å systematisere gode, konkrete opplegg som kan tas i bruk over hele landet.

I Oslo er vår skolebyråd allerede i gang med å innføre en slik praktisk skolesekk som en del av det arbeidet de gjør med å introdusere yrkesfag allerede i barneskolen. Nå vil vi ta denne modellen ut i hele landet.

Norsk skole er en god skole, men vi må aldri slutte å gjøre den bedre. Dette valget er et veivalg. Om du er usikker på om eller hva du skal stemme: - La tvilen komme framtida til gode, stem for barna. Stem for en bedre skole. Stem Arbeiderpartiet.

Eva Kristin Hansen, stortingsrepresentant

Are Hilstad, ordfører

Tore O. Sandvik, fylkesordfører