Alle elever må få hjelp til å knekke lesekoden tidlig i skoleløpet sånn at de har gode forutsetninger for å bli akkurat det de vil, uavhengig av bosted eller foreldrenes bakgrunn. Vi vet at det er mye bedre å hjelpe elever tidlig, enn å reparere senere. Derfor er det skivebom når Sp fnyser av Høyres satsning på tidlig innsats i Avisa Sør-Trøndelag den 7. september.

Veldig mye går bra i norsk skole. Etter fire år med Høyre i regjering er elevene mer tilstede i klasserommet, de lærer mer og flere gjennomfører videregående. Vi har tredoblet antall lærere som får etter- og videreutdanning. Syv av ti lærere sier de er blitt bedre lærere som følge av dette, og lærerne har gjort endringer i undervisningen sin.

Men det er fortsatt mye Høyre vil gjøre for å gjøre skolen bedre. Vår ambisjon er at vi skal ha verdens beste skole.

For at alle barn skal ha gode forutsetninger for å bli det de vil, må de lære seg å lese og skrive skikkelig. Det er bedre å lære barn å lese og skrive tidlig, fremfor å reparere senere. Forskning viser at tiltak tidlig i opplæringsløpet har høyere effekt på elevenes mestring og læring, enn tiltak senere i opplæringsløpet. Derfor går Høyre vil valg på å rette innsatsen mot de minste barna gjennom tidlig innsats. Vi vil innføre en plikt til intensivopplæring til barn som sliter og vi vil ha flere lærere fra 1.-4. trinn. Vi vil gi 3000 lærere mer ansvar for å lære barn å lese og skrive tidlig i skoleløpet gjennom lærerspeisalistordningen. De vil få økt lønn, frikjøpt tid og faglig ansvar for at flere barn enn i dag lærer å lese og skrive skikkelig. Dette skal bidra til at barna får hjelp når de trenger det.

At Sp fnyser av den satsningen på tidlig innsats viser oss at de ikke vil gjennomføre det store løftet som vi ønsker å gjøre i kommende stortingsperiode.

En god kunnskapsskole løfter alle og er avgjørende for at vi skal ta vare på velferdssamfunnet vårt i fremtiden. Høyre setter alltid kunnskap i skolen først. Det gir muligheter for alle.

Mari Holm Lønseth

Stortingskandidat, Høyre