NCC skal ha drifts- og vedlikeholdsansvaret på de fleste av veiene i vårt nedslagsfelt fram til høsten 2022. Kontrakten trådte i kraft 1. september i år.

- Det er et stort ansvar. Vi håper å gjøre lokalsamfunnet fornøyd, sier Gro Hege Viberg, prosjektleder i NCC.

Det var seks aktører som kjempet om den nye femårskontrakten innenfor dette geografiske området: Agdenes, Orkdal, Skaun, Meldal, deler av E39 i Hemne og en «liten bit» i Melhus.

Mesta, som har hatt veiansvaret i de to siste periodene, tapte denne gangen.

- Anbudet til NCC var billigst. Kontrakten er på 188 millioner kroner, forteller Bjørn Erik Storstein, byggeleder i Statens vegvesen.

- Går det kun på pris?

- Ja, under forutsetning av at alle de andre kravene for å bli med i anbudsrunden er oppfylt, svarer han.

12 andre kontrakter

NCC overtar dermed:

* 5 mil med europaveier

* 41 mil med fylkesveier

* 12 av de 41 milene på fylkesveier er grusveier

* Alle tilhørende gang- og sykkelveier

NCC har drifts- og vedlikeholdskontrakter på 12 steder i andre plasser i Norge. Kontrakten de vant nå, er den aller første i Midt-Norge.

- Vi har en strategi om å etablere oss her. Vi har kommet for å bli, og vi skal dra nytte av vårt sterke fagmiljø internt, hovedsakelig lenger sør i landet, sier Viberg.

To biler selv

Basen for NCC i vårt nedslagsfelt er etablert i brakker inne på området til Gjølme pukkverk. Her vil cirka ti ansatte ha tilhold. Over halvparten av disse skal selv ut i felten på vedlikehold, én inspektør skal kjøre inspeksjon i nedslagsfeltet, mens et par-tre andre blir på kontoret.

- Hvem skal gjøre jobben ute på veiene for dere?

- Vi har foreløpig inngått kontrakter med ti lokale entreprenører. Vi håper på et godt samarbeid med dem. I tillegg skal vi ha to roder selv; rundkjøringa på Fannrem via Shell, ut til Råbygda og opp til Stokkhaugen, samt strekningen Fannrem-Rindalsskogen, forteller hun.

Forventninger

- Hvilke forventninger har du til den nye aktøren i området, Storstein?

- At de leverer etter kontrakt, og at vedlikeholdet blir minst like bra som tidligere år, svarer byggelederen i vegvesenet.

Storstein forteller at det er små endringer når det gjelder kravene for drifts- og vedlikehold i denne kontrakten sammenlignet med tidligere. Det mest iøynefallende er kanskje at strekningen fra rundkjøringa på Fannrem via Shell, ut til Råbygda, gjennom Skjenalddalen og opp til Stokkhaugen ved Gangåsvatnet, denne vinteren er såkalt saltrode. Tidligere har det kun vært krav om strøing her.

PS! Fylkesvei 714 fra Stokkhaugen gjennom Snillfjord til Hitra, er ikke lenger med i orkdalskontrakten, men har «gått over» til hitrakontrakten.

Dette har vært et vanlig syn på E39 i Skjenalddalen de siste åra. Nå er strekningen omgjort til såkalt saltrode. Før ble det kun strødd her. Foto: Øyvind Brostrøm