Slik så innsiden av låret til en pasient ut, etter at vedkommende ble angrepet av en annen pasient. Foto: Privat

Det var tidlig i juni at ST hadde en artikkel med tittelen «Varsko fra lukket avdeling». Artikkelen handlet om forholdene ved demensavdelinga ved Orkdal helsetun. Det ble vist til et brev fra ansatte ved 1-posten; den ene av to avdelinger for demente ved helsetunet.

I brevet tok de ansatte opp flere forhold:

  • Låser på vinduer er fjernet for å forhindre at beboere stikker av. Resultatet er at beboere ikke får frisk luft.

  • Ingen velferdsteknologi/armbånd som fungerer som lås på dører. Dermed har alle tilgang til alle rom til alle døgnet tider. Enkelte har opplevd at ting er blitt stjålet og at beboere har gjort sitt fornødne på golvet til medpasienter.

  • Ikke mulig å åpne verandadører.

  • Det er for mange beboere på posten.

Det er også kommet fram at det har vært uro og voldsepisoder ved den andre demensenheten.

Slik så innsiden av låret til en pasient ut, etter at vedkommende ble angrepet av en annen pasient.

Lovbrudd

Fylkesmannens tilsyn ble gjennomført vel to uker etter STs artikkel. Nå er konklusjonen kommet, og der skriver Fylkesmannen dette:

«Fylkesmannen i Sør-Trøndelag vurderer at Orkdal kommune har brutt helse- og omsorgstjenesteloven, paragraf 4-1, jamfør paragraf 3-1 tredje ledd, ved at en ikke har sikret en forsvarlig tjeneste for beboere ved de to dementenhetene ved Orkdal helsetun.»

Orkdal kommune har fått frist til 1. november med å gi tilbakemelding om status og effekt av iverksatte tiltak, samt en plan for å sikre at tjenesten blir i samsvar med myndighetskravene.

Les også:  - Alvorlig

Ikke forsvarlig hjelp

Det er hovedsakelig to forhold Fylkesmannen legger til grunn for sin konklusjon:

  • Helsetunet oppfyller ikke kravene til tilpassede fysiske omgivelser ved de to demenspostene.

  • Bemanningen har ikke vært forsvarlig, verken i kvantitet eller i kvalitet.

- Fylkesmannen i Sør-Trøndelag vurderer at de fysiske forholdene og de utfordringer med tilstrekkelig bemanning/kompetanse som ble avdekket, samlet utgjør at Orkdal helsetun ikke sikrer at beboere ved demenspostene får forsvarlige helse- og omsorgstjenester, skriver Fylkesmannen.

Usikkerhet rundt avvik

Fylkesmannen har gjennomført flere tilsyn ved Orkdal helsetun i år. I april ble det gjennomført et planlagt tilsyn. Ved dette tilsynet ble det avdekket en gjennomgående mangel på rutiner og prosedyrer, og det manglet et overordnet system for å ivareta internkontrollen. Fylkesmannen peker på at dette ikke har bedret seg:

- Dette var også situasjonen ved dette tilsynet (i juni, red. anm.), skriver Fylkesmannen, og stiller samtidig spørsmål ved hvordan avvikene blir fulgt opp:

- Kulturen for å skrive avvik framstår som god, men det er uklart om dataene brukes til kvalitetsforbedring.