Utbedringa av Klinglien starter onsdag. Fram til ca. midten av februar må alle veifarende være forberedt på å velge alternative kjøreruter.

Meldal videregående skole blir i aller høyeste grad berørt. Men de har vært forberedt på den midlertidige omlegginga helt siden skolestarten.

— Vi har lagt ei plan for hvordan vi løser dette sammen med AtB og Boreal, sier rektor Øyvind Togstad.

Fire busser

Av skolens noe under 300 elever, antyder Togstad at mellom 170 og 200 elever blir berørt av endringene som skjer nord for skolen.

— Vi setter opp to direktebusser mellom skolen og Orkanger for elever fra Orkanger, Lensvik, Krokstadøra, Skaun og andre steder. Dette er altså busser for elever som ikke bor mellom skolen og Orkanger. For elever som bor mellom skolen og Orkanger, er det i tillegg satt opp to busser med påstigning og avhopping underveis. Alle bussene kjører via Storås og Meldal, opplyser Togstad.

Forve bru stenger også

Han sier at dette er alle innstilte på.

— Når vi mottar melding om stenging av en vei som berører skoleruta, må vi ta konsekvensen av det og finne alternative løsninger. Det har vi gjort. Vi krysser nå fingrene for at dette skal gli smertefritt, men er selvsagt samtidig forberedt på at det kan oppstå innkjøringsproblemer. Men det opplegget vi har skissert skal fungere, sier Togstad.

Beregninger de har gjort etter å ha prøvekjørt den nye skoleruta, viser at elevene som blir berørt får ca. et kvarters lengre skoledag. Samtlige elever er godt informert om endringa.

Noe seinere i høst stenger Forve bru. Det vil ifølge Togstad ikke innebære at det skisserte opplegget blir noe veldig mye mer komplisert.

— Bussene vil da kjøre Gjølmesliene og øst for Orkla fra Vormstad i stedet for å krysse Forve bru, sier han.

Spent på trafikkmønster

Den største «spenninga» knyttet til stenginga av Klinglien, er trafikkmønsteret. De offisielle rådene som er gitt nå i forkant, går ut på at omkjøring må skje via Meldal og Storås for tyngre kjøretøyer, mens personbiler kan kjøre over Bjørnli.

Det tredje alternativet er imidlertid det korteste, nemlig Skulmoveien fra Skjøtskift bru til Svorkmo.

— Nå er vi så godt forberedt som vi kan være, så får vi avvente og se hvor mange som velger Skulmoveien, sier Jon Nergård.

Advarer

Han bor i en av i overkant av ti husstander på den fem kilometer lange veien. Nergård har allerede observert mertrafikk på veien nå i dagene før stenginga.

— Flere har nok kjørt Skulmoveien for å rekognosere, både for å sjekke standarden på veien og hvor mye tid de kan spare. Veien er rustet opp, men slett ikke egnet for store kjøretøyer og den mengden på 2100 biler som hver dag kjører Klinglien, sier han.

Han advarer også mot den bratte strekningen opp fra Svorkmo.

— Fra Svorkbrua og opp er det svært bratt, og det mangler autovern. Det er på sin plass å oppfordre alle til å bruke noen minutter ekstra til og fra for å unngå uønskede situasjoner i trafikken. Vi går også en vinter i møte, og den perioden blir nok den største utfordringa mens utbedringene i Klinglien pågår, sier Jon Nergård.

Tre parseller

Prosjektet Klinglien omfatter bygging av ny Skjøtskift bru på 13 meter, kurvejustering ved Klinghåmmårn og grøfterensk/siktrydding på deler av strekningen. Prosjektet har en kostnadsramme på 38,5 millioner kroner. Total strekning som utbedres er 1150 meter fordelt på tre parseller.

Jon Nergård (til venstre), sammen med Petter Ingdal og Ola Klingen. Det er spenning knyttet til trafikkmengden på Skulmoveien når Klinglien stenger. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Ingrid S. Hultgreen
Øyvind Togstad, rektor ved Meldal videregående skole, sier det nye transportopplegget skal fungere. Foto: Arkiv