Det sier Gunvor Lysholm og Magnus Lysholm, henholdsvis markedssjef og daglig leder ved Bårdshaug herregård. I år er det 150 år siden mannen bak Bårdshaug Herregård, Christian Thams, ble født, og det skal markeres til gagns siste helgen i september.

- Da reåpner vi restauranten etter ombyggingen, med ny innredning der vi tydeliggjør historien til Christian Thams. Hele restauranten vil få en ny identitet, sier Gunvor Lysholm.

Les også: Biltema: Står klar om planen endres

Fra nå av skal restauranten leve mer sitt eget liv utenfor hotellet, forteller markedssjef Gunvor Lysholm, daglig leder Magnus Lysholm og kjøkkensjef Linda Bjørgan. De skal blant annet gjøre inngangspartiet tydeligere. Foto: Lillemor Hestvik

Tydelig inngangsparti

Totalt har Bårdshaug herregård investert 7 millioner kroner i ombygging av hotellkjøkkenet. Samtidig har de innsett at hotellrestauranten har vært litt for anonym i bybildet.

- Den har nok virket litt utilgjengelig for dem som ikke er gjester ved hotellet, for eksempel ved at man har måttet gå inn gjennom resepsjonen. Samtidig trenger Orkanger en restaurant av denne typen. Nå lager vi en bedre presentasjon av historien bak herregården i restauranten, vi lager et tydeligere inngangsparti fra gårdsplassen, og vi lager en meny med et spisset innhold med lokale råvarer, sier Lysholm.

Klassisk fransk kjøkken

De har inngått et bredt samarbeid med lokale leverandører, i tillegg til at de henter grønnsaker og urter fra egen kjøkkenhage. Kjøkkensjef Linda Bjørgan kan dermed love ikke bare kortreist mat, men også mat som ikke har reist i det hele tatt.

- Vi skal bruke lokale, gode råvarer til å lage god, hjemmelaget norsk mat, basert på det klassiske franske kjøkkenet, forteller Bjørgan.

Les også: Åpner igjen etter å ha stengt døra i flere dager

Bygger identitet

På listen over lokale leverandører finner vi Stor-Kvikne gård, Fannremsgården, Solhus gård og Reinsklev, samt osteprodusentene Orkladal ysteri og Grindal ysteri. Vilt får restauranten fra lokale jegere, jordbær leveres fra Landrø gård i Lensvika og i tillegg kommer lokale leveranser av bær, sopp og grønnsaker. Noe av det mest stedegne er kanskje honningproduksjonen fra Fosslykja gård, der biene surrer rundt ute i herregårdsparken.

- En ting er at vi ønsker å fortelle historien om Orkdal og Thams. Men vi ønsker også å løfte fram området som destinasjon, både stedet og maten som produseres her, og vi håper menyen og innredningen skal innby til at vi får en dialog med gjestene våre om dette. Vi ønsker også å tiltrekke oss lokalbefolkningen i større grad. Jeg er ikke sikker på om orkdalingene er klar over at vi har så mye bra her. Vi ønsker å bygge opp en stolthet over eget sted og egne råvarer, sier Lysholm.

Marked og åpen herregård

Selve jubileumshelgen blir det imidlertid mer enn bare restaurantåpning. Lørdag inviterer de til franske aften i herregården med en meny slik Thams selv ville ha den. Søndag blir det åpent gårdsmarked på tunet der de lokale leverandørene kommer og viser fram produktene sine.

- Da blir det grilling og aktiviteter for barna som ponniridning. Og selvfølgelig vil herregården være åpen, sier hotellsjef Magnus Lysholm.

7 millioner kroner har eierne bak Bårdshaug herregård investerte for å få et flunkende nytt kjøkken ved Bårdshaug herregård. Hotellsjef Magnus Lysholm og markedssjef Gunvor Lysholm gleder seg over bedre plass og større muligheter i matveien. Foto: Lillemor Hestvik