Hemne

191 elever fra Sodin skole og Hemne videregående skole har deltatt i en kartlegging av hvordan de opplever nærmiljøet sitt.

Prosjektet kalles Barnetråkk, som er et digitalt verktøy som brukes til å samle inn informasjon fra barn om nærområdene deres. Hensikten med Barnetråkk er å styrke barns stemme i samfunnsutviklingen. Kartlegginga gir for eksempel svar på hvor barn oppholder seg, hvilken skolevei de velger og om hvordan de opplever det fysiske og sosiale nærmiljøet sitt.

— Dette er demokrati og medvirkning i praksis, sier kommuneplanlegger Malin Sæther i Hemne kommune.

Også de yngste

Prosjektet er en del av sentrumsutviklinga på Kyrksæterøra og områdene rundt. Avspark for sentrumsutviklingsprosjektet ble tatt i august i fjor. Det har vært politiske samlinger, fagsamlinger og folkemøter i prosessen.

Men de aller yngste må også medvirke. Det er en gjennomgående tanke.

— Samtlige klassetrinn på partall på Sodin skole og to klasser fra Hemne videregående har deltatt. I tillegg har elever fra valgfaget barne- og ungdomsarbeider på videregående vært mentorer for de yngste elevene på Sodin, forteller Sæther.

Plusser og minuser

Elevene har altså brukt dataverktøy og kart for å si sin mening om sitt nærmiljø. Dette har skjedd ved at de har dratt merkelapper inn på de aktuelle stedene; her er det bra, her vil jeg endre noe, her er det skummelt å ferdes, og så videre.

Dette er noen «funn» som er gjort i undersøkelsen:

Ånesøyan, Sodin skole, Kulør'n, Falksenteret og båthavna har fått mange pluss-symboler fordi dette er steder barna opplever som positive med ulike aktiviteter.

Mye søppel og få søppeldunker i sentrum trekkes fram som negativt.

Det pekes ut flere steder der det er mangel på gatelys.

Flere steder pekes det også på trafikkfare; både utenfor Sodin – og særlig i forbindelse med bringing/henting, kryssing av Fv 301 på Lankan, samt høy hastighet, støy og dårlig sikt.

Flere elever gir uttrykk for at de opplever såkalt råning som et truende trafikkbilde.

Forventning og forpliktelse

Malin Sæther og arealplanlegger Daniel Lossius har vært til stede i klassene under gjennomføring av kartlegginga. De har brukt tid på å skape forståelse for at dette arbeidet gjøres, og at det som elevene anmerker ikke blir utbedret over natta.

— Vi gjør dette fordi vi mener alvor med sentrumsutvikling. Derfor er det også viktig at vi spesielt overfor de yngste viser at noe faktisk blir gjort og at det blir gjort så raskt vi kan. Når vi skaper forventninger hos de unge, skaper vi samtidig en forpliktelse for oss selv til at noe skjer, sier Sæther.

Klarere bilde

— Hva betyr det for elevene å få delta i et slikt prosjekt?

— Det gir dem mulighet til å tenke mer og bli mer bevisst på sin egen hverdag og sitt eget nærmiljø. Vi kan også lære dem at her er det kort avstand med tanke på å få gjennomslag for synspunkter. Sammenlignet med en storby, er det i Hemne ikke et digert hierarki du må gjennom. Samtidig er det selvsagt viktig at de får medbestemmelse i ung alder, sier Sæther, som nå føler hun har et enda klarere bilde av hvor barn og unge trives og mistrives.

— Undersøkelsen gir svar på hvor det er behov for ny infrastruktur. Samtidig ser vi at barn og unges synspunkter, sammenfaller i stor grad med hva voksne mener, sier hun.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

— Det er viktig med ung medvirkning i en slik prosess, sier kommuneplanlegger Malin Sæther. Foto: John M. Myrhaug