Aqua Gen har tildelt firmaet Opsal og Fjelnset AS på Vinjeøra en kontrakt til i underkant av 20 millioner kroner på flytting av steinmasser. Massene hentes fra bruddet i Vesseseterveien og skal fylles i sjøen. Aqua Gens areal utvides med ca. 50 prosent sammenlignet med i dag som følge av utfyllinga, noe som vil gi økt smoltproduksjon.

— Kontrakten sikrer oss arbeid i hele vinter, uten at det er noen risiko for at vi ville stått uten arbeid i perioden. Men det er en grei sikkerhet. Dette er en betydelig kontrakt for oss, sier daglig leder Lars Aunbakk ved Opsal og Fjelnset.

Tar skolehensyn

Jobben byr på store trafikale utfordringer i en lang periode.

— Vi kommer til å benytte fem lastebiler med henger, og hver bil vil kjøre ti turer per dag. Totalt i hele perioden skal vi flytte mellom 80 000 og 90 000 kubikkmeter med masse, sier Aunbakk.

Transporten vil gå fra Vesseseterveien, ned mot Hamos' gjenbrukstorg, inn på Fv 680 og forbi Falksenteret ned til Aqua Gens anlegg. Det blir iverksatt flere sikkerhetstiltak i forbindelse med kjøringa.

— Vi starter kjøringa etter at skolebarna har kommet seg til skolen. Når det gjelder skoleslutt, er det både lysere og ikke så tett konsentrasjon av skolebarn siden de slutter til forskjellige tider, forteller Aunbakk.

Sikkerhet viktigst

En annen utfordring blir trafikken forbi Falksenteret i Industriveien.

— Fartsgrensa i Industriveien blir satt ned fra 50 til 30 km/t i den perioden transporten pågår. I tillegg blir det skiltet for parkering forbudt foran inngangen til senteret. Jeg tror det er på sin plass å henstille alle til å utvise god trafikkdisiplin i perioden, og at også foreldre informerer barna om økning i trafikken slik at de er forberedt. Sikkerhet er alltid det viktigste, og vi må unngå uønskede situasjoner, sier Aunbakk.

Det vil også være behov for forsterkningstiltak på Vesseseterveien.

— Vi er i dialog med Hemne kommune som veieier om tiltak på veien, men vi er ikke helt i mål. Men noe må gjøres før transporten tar til, sier Lars Aunbakk.

Mulig flere ansatte

Kontrakten er gjeldende fra 1. september til 1. juni neste år. Fram til nå har Opsal og Fjelnset planlagt og rigget seg til. Selve kjøringa av masser starter 2. oktober. Aunbakk sier at de på grunn av omfanget av transporten ikke setter på full kapasitet i starten.

— Vi starter litt forsiktig og trapper opp etter hvert. Da kommer ikke trafikkøkninga så «brått på», sier han.

Firmaet vil til enhver tid ha åtte til ni mann på jobben. I tillegg til fem sjåfører på lastebilene, vil det være behov for folk til å betjene gravemaskin i uttaket, samt gravemaskin(er) og vals på Aqua Gen-tomta.

— Som følge av oppdraget har vi ansatt én gravemaskinfører fra 1. oktober, og det kan også være aktuelt å ansette en lastebilsjåfør. Avhengig av om vi får flere oppdrag av en viss størrelse i kontraktsperioden vi har med Aqua Gen, utelukker vi ikke at det kan bli ansatt enda flere. Vi har i tillegg leid inn lastebiler med sjåfører, sier han.

Det er i dag 22 ansatte i Opsal og Fjelnset. De har også tidligere utført en lignende jobb for Aqua Gen, men da av langt mindre omfang.

Lager bredere Fv 680

Kontrakten med Aqua Gen kommer samtidig med en kontrakt firmaet er tildelt av Statens vegvesen i Kjørsvikbugen i Aure.

— Deler av fylkesvei 680 inn mot metanolfabrikken skal legges ut, og vi er nå i oppstartfasen med denne jobben. Dette er en kontrakt verdt ca. 15 millioner kroner for oss. Med tanke på at det er mange som konkurrerer om veioppdrag, er vi godt tilfreds med å bli valgt, sier Lars Aunbakk.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

Bildet er fra en tidligere oppdrag Opsal og Fjelnset hadde for Aqua Gen med masseutfylling. Foto: Opsal og Fjelnset
Daglig leder Lars Aunbakk ved Opsal og Fjelnset sier det er en betydelig kontrakt for firmaet. Foto: John M. Myrhaug