Snillfjord

Dette er Statens vegvesens mannskap som påser at framdrifta på Fv 714 Lakseveien går som planlagt. Byggeleder Jostein Karlsen og hans stab har i lang tid hatt tilhold i gammelskolen på Krokstadøra. I alt 11–12 personer er stasjonert på det lokale «veikontoret». Når det nærmer seg avspark for Åstfjorden-kryssinga, flyttes fire personer til kontor dit.

Ett år

Det første som skjer på denne strekningen som mange kaller indrefileten av nye Lakseveien, er fundamentering til brua.

— Å bygge fundament under vann er alltid ei utfordring, men det er gjort undersøkelser på sjøbunnen som viser gode resultater. Så selv om det er en utfordrende jobb, har vi ingen grunn til å tro at denne jobben skal føre til forsinkelser, sier Jostein Karlsen.

Rundt 1. november starter jobben, og den vil pågå i ett år. Jobben, som blant annet vil ha behov for både lektere og flytekran, vil være godt synlig mellom Mjønes og Mjønesaune.

— Når fundamenteringa er ferdig, kan bygginga av selv brua starte, sier Karlsen.

God klaring

Flere har levert anbud på prosjektet. Disse er nå til godkjenning. Hovedentreprenør er derfor ennå ikke valgt.

— Hovedentreprenøren som velges, vil hyre inn underleverandører på de ulike disiplinene.

Åstfjordbrua blir ca. 730 meter lang og heter på fagspråket stålkassebru, og det skal bygges én tunneler i hver ende; Slørdalstunnelen på 2650 meter og Mjønestunnelen på 770 meter. Når det gjelder kryssinga av fylkesveien på Mjønes, skjer det med god klaring over veien.

Nyveien svinges sørfra ut fra dagens Fv 714 ved innsjøen Tjørna. Deretter kommer – i følgende rekkefølge – Slørdalstunnelen, Åstfjordbrua og Mjønestunnelen. Etter Mjønestunnelen tilpasses veien inn mot den allerede ferdigstilte delstrekningen Mjønes-Vasslag.

Kun for bilister

Total innsparing sammenlignet med eksisterende vei, blir ca. 6 kilometer. Men ikke for alle.

— Både brua og de to tunnelene – som de øvrige tunnelene på strekningen – blir stengt for syklende og gående. De må benytte eksisterende vei, sier Karlsen.

Det har vært drøftet å legge ut bredden på brua til også å ha en gang- og sykkelbane, men dette ble tatt ut.

— Det ble veldig fordyrende, uten at jeg her og nå sitter på tall som viser hvor mye, sier Karlsen.

Ingen butikk-planer

Bygginga av bru og to tunneler vil ha en varighet på ca. tre år. Parallelt med dette prosjektet, fortsetter ferdigstillelse av delprosjektet som har fått navnet Ny vei forbi Krokstadøra.

— Der har vi allerede gjort en del forberedende arbeid, forteller Karlsen, som håndterer ei utbygging med en total prislapp på i overkant av én milliard kroner på bru, to tunneler og vei forbi Krokstadøra.

Prosjektet med ny vei forbi Krokstadøra vil føre til at trafikken vil gå utenom Krokstadøra. Minst én konsekvens blir et mindre kundegrunnlag for Coop-butikken.

Adm.dir. Arild Sørlien i Coop Orkla Møre sier det ikke er noen planer om endringer når det gjelder butikken.

— Vi har ingen planer om å flytte butikken, men vi kommer til å følge med utviklinga etter at veien blir lagt om. Det vi vet, på generelt grunnlag, er at vi er avhengig av at de fastboende bruker butikken. Det er der størsteparten av omsetninga ligger, sier Sørlien.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

Jostein Karlsen er byggeleder for Lakseveien. Foto: John M. Myrhaug