Og det med god grunn. For den skal være både god og sterk som overlever, og er i stand til å følge den rivende utviklinga som har vært i bilbransjen.

Blå lagerfrakker

- Det har vært ei enorm utvikling, bekrefter Berit Eikli som begynte som kontorassistent ved Orkdal Bil i 1993 i bygget hvor Europris nå holder til.

De var bare sju ansatte, og hun husker at alle ansatte gikk i blå lagerfrakker. Siden den tid har hun hatt flere arbeidsområder fram til dagens jobb som er salgssekretær.

I dag er det 43 ansatte i Møller Bil Orkdal. De holder hus i flotte bygninger i den såkalte bilgata sammen med Prøven Bil, Nardo Bil og Melhus Bil på Beitøra i Orkdal.

Et annet fag

Alf Gunnar Øyasæter, som har jobbet i bilbransjen i 40 år, og har vært med på verkstedsida i Orkdal Bil helt fra starten, har vært med på ei rivende utvikling. Få bransjer har gjennomlevd slike endringer, samtidig som de er helt avhengige av politiske bestemmelser. Å være bilmekaniker er et helt annet fag enn da han startet i bransjen som 17-åring.

Selvkjørende biler

Brage Almli, bilselger, eller rådgiver som han gjerne kaller seg, har vært med Orkdal Bil siden 1980. Først i Grendal Auto, så Møller Bil, videre til Orkdal Bil for så å ende opp med dagens Møller Bil Orkdal.

De siste ti åra har utviklinga vært dramatisk fra diesel- og bensinbiler, til hybrid og elbiler. Og etterhvert vil også hydrogenbilene komme. I løpet av fem år regner han med at de første selvkjørende bilene kommer. Han spår ellers at framtidas generasjoner ikke kommer til å eie bilene selv, men at de vil benytte seg av en pool av biler de kan gå inn og leie etter behov.

- Det gjør at bransjen må tenke gjennom om det er bruk for oss. Blir det bruk for bilselgere og rådgiver og mekanikere? I dette bildet må vi endre oss og tilby kundene nye tjenester om vi skal beholde arbeidsplassene i framtida, sier Almli.

God kundepleie

Ekteparet Baard og Anne Marie Andaas fra Orkanger som har vært faste kunder ved Møller Bil Orkdal i mange år, vil for sin del eie bilene sine selv og har ingen planer om å skifte bilmerke. De er såre fornøyde med både Volkswagen og kundeservicen de har fått i alle år ved Orkdal Bil. Og i dag får de attpåtil servert bløtkake og får slått av en god prat.

- Og så skal dere få et godkjøp når dere kommer tilbake for å kjøpe ny bil, ler Brage Almli som er overbevist om at god kundepleie aldri går av moten.

Les mer i magasinet Bil og motor torsdag 28. september.