Jysk Orkanger ble sist lørdag kåret til både Årets butikk 2017 samt beste servicebutikk i konkurranse med 90 andre Jysk-butikker i landet.

- Vi visste vi var blant topp ti, men ikke at vi ble vinneren, forteller butikksjef Berit Kjønli Wolden stolt.

Kåringa fant sted sist lørdag på Gardermoen, under årsfesten til Jysk Norge. Med 800 mennesker i salen måtte Wolden opp på scenen å ta imot utmerkelsen.

- Det var artig, sier hun.

Kriteriene for å bli Årets Jysk-butikk er blant annet omsetningsøkning sammenlignet med fjoråret, lønnsforbruk i forhold til lønnsprosent (ikke sprenge lønnsramma), svinn og butikkstandard (velfylt, rent, ryddig).

Sosialt arrangement

- Premien var 25 000 kroner, som skal brukes på et sosialt arrangement, forteller Wolden.

I tillegg ble også butikken i Amfi Orkanger kåret til Beste servicebutikk. Dette er en kundeundersøkelse som gjøres fire ganger i året, og der hver butikk får poeng.

- Her vant vi 5000 kroner. Så til sammen har vi nå 30 000 kroner å finne på noe for, smiler butikksjefen, som avslører at pengene er øremerket en utenlandstur.

Flyttet tilbake

Jysk Orkanger, som også ble utnevnt til Årets butikk i 2007, har i dag sju ansatte, fordelt på hel- og deltid. Butikken ble åpnet i Amfi-senteret i 2004. De flyttet ut og hadde tilhold på Beitøra (bilgata) et par år, før de flyttet tilbake til kjøpesenteret i 2014.

- Det er ingen tvil om at kundetrykket er større her på senteret sammenlignet med der vi var et par år, sier Wolden.

- Feirer dere kåringa med kundene?

- Ja, vi spanderer kake og brus i dag (tirsdag), svarer hun.