Hver dag kontakter avisa de lokale lensmannskontorene for å høre om hva som har skjedd i løpet av siste døgn. En titt i avisas arkiv, viser at Kyrksæterøra er godt representert når det gjelder trafikkmeldinger. Dette inntrykket bekrefter også politiet, som sier: «Trafikk og Kyrksæterøra er begrep som hører sammen». Mens det tidligere var rånekjøring med bil i sentrum som preget politloggen og avisspaltene, så er det nå uvettig mopedkjøring. Bilråninga ble det slutt med da sentrumgatene ble «teppebombet» med fartsdumper. De samme fartsdumpene er nå tydeligvis blitt ei «leikegrind» for unge mopedkjørere, som synes det er gøy å kjøre over disse i stor fart. Bare siden i midten av juli har ST omtalt nærmere 10 politisaker som har omhandlet ulovlig trimming og uvettig mopedkjøring i sentrum av Kyrksæterøra.

har beboere på Kyrksæterøra fått nok. Sist fredag inviterte fire beboere seg selv til et krisemøte på lensmannskontoret, hvor de la fram sin fortvilelse over alt bråket og utryggheten som denne uvettige mopedkjøringa har ført med seg. Beboerne frykter ulykker ved at mopedkjørerne skader seg selv eller andre. I tillegg oppleves bråket så forstyrrende at flere uttrykker at det går utover livskvaliteten, den psykiske helsa blir rett og slett forringet. Problemet oppleves som et så stort «angrep» på folks livskvalitet, at det nå tas til orde for å arrangere et folkemøte om problemet.

Politiet har i lengre tid tatt problemet på alvor og fulgt opp ved å avskilte flere mopeder som har vist seg å være ulovlig trimmet eller i uforsvarslig teknisk stand, samt utstedt bøter til førerne. Politiet opplyser at de har god oversikt over hvem mopedrånerne er, og forteller at det er snakk om rundt 10 gutter i alderen 16 til 18 år. Samtidig er politiet veldig tydelig på at å kjøre moped er fullt lovlig, men at det er adferden det reageres på. «Kjøreadferden er av en slik karakter at vi kan få et fatalt utfall en dag,» sier politibetjent Gjermund Bjørkøy i møte med de fire beboerne, og bekrefter dermed at også politiet definerer det som en prioritert oppgave å få slutt på gapkjøringa.

Og politiet kan gjøre en god del for å få slutt på dette problemet. Ved å utstede saftige bøter og når muligheten byr seg inndra førerbeviset til sjåfører som bryter veitrafikkloven, så vil det helt sikkert ha en forebyggende effekt. Men nøkkelen til ei varig løsning ligger hos foreldrene og de ungdommene som står bak. Politiet kan ikke være på veien 24/7. Derfor må foreldrene i større grad være sitt ansvar bevisst. De har stor sanksjonskraft overfor sine barn, og den må brukes med slik kraft at «poden» kommer på bedre tanker.