Kommer skinka og brødet i matboksen fra butikken? Noen trodde kanskje det først, men nå vet de yngste elevene ved Lysheim skole i Agdenes bedre.

- Vi tok av fløten av melka og puttet den i et glass, forteller Elida Helen Sjåvik.

- I dag har vi ristet, og da ble det smør! fortsetter Jesika Bernatavicute.

Det er ivrige sjuåringer som har vært på besøk i samdriftsfjøset til Alf Lystad og Frode Myhre, og fått melk som de er i gang med å lage diverse mat av. I to store kjeler putrer gomme, og sveler er akkurat lagd av melk de har syrna.

Praktisk tilnærming

Seks andreklassinger og én førsteklassing, som utgjør en felles klasse på Lysheim skole, har holdt på hele høsten med det spennende prosjektet «Hvor kommer maten fra?». De har planer om å fortsette videre utover skoleåret også. Dette er nemlig et prosjekt som omfatter alle fag, og som gir store doser god læring gjennom praktisk arbeid og opplevelser.

Se bare på denne matteoppgaven som elevene fikk: Når hver ku i fjøset til Lystad og Myhre melker ti liter per gang de besøker melkeroboten, og det er 55 kyr i fjøset. Hvor mange liter blir det til sammen?

- Vi brukte ispinner og lagde tierbunker når vi skulle regne det ut, forteller Julie Handberg.

Bærturer

Forrige tirsdag besøkte de samdriftsfjøset, og det har resultert i både grøt, sveler, smør og nå altså gomme i emninga. Her var det også matematikk inne i bildet, for elvene har selv målt opp riktig dose med ingredienser.

I løpet av høsten har elevene gjort mye annet knyttet til prosjektet. Patrick Lysander Nordgård nevner:

- Vi har laget syltetøy. Vi har plukket bringebær og blåbær.

I tillegg har elevene plukket rips, plommer og tyttebær. Det er blitt både syltetøy og saft. Her er det både mosjon når de går på bærturer, og måling og veiing av fangsten etterpå.

Kortreist

- Vi har tatt opp potet også, forteller Elida.

De har nemlig vært hos Kjell Fremstad og tatt opp poteter som skal komme til nytte senere, når de skal lage fårikål og potet. Lammebog har de fått på gårdsbesøk hos Kristian Fremstad.

- Vi sorterte matpotet og settepotet hos Kjell, og til våren skal elevene tilbake og sette fem poteter hver, forteller kontaktlærer Anita Stenhaug.

Egg de har fått av Kristian Fremstad, er blitt brukt blant annet til pannekaker.

- Vi fikk flesk også, som vi hadde til pannekakene, forteller Jasmine Isabelle Alstad.

Flere planer

Stenhaug forteller at det er første gangen hun gjennomfører et slikt prosjekt i et så stort omfang.

- I starten av skoleåret så vi i matboksene og spurte elevene hvor skinka og brødet kom fra, og de mente fra butikken. Nå vet de bedre, sier assistent Grethe Sneisen.

- Dette omfatter alle fag. Vi bruker matte til å regne ut hvor mye bær og hvor mange settepoteter, vi skriver og leser oppskrifter, lager etiketter til syltetøyglass, synger sanger om dyrene og har gym mens vi beveger oss ute, forteller Stenhaug.

- Vi har lært mye, og vi har sett sauer! sier Jasmine.

I høst skal gjengen tilbake på saueklipping, og da får de med seg ull som de skal bruke til toving i kunst- og håndverkstimene.

- Håpet er å fortsette prosjektet gjennom hele året. Vi har mål om å komme oss ut med en fiskebåt også, og har allerede fått makrell som vi skal lage makrell i tomat av, sier Stenhaug.

På potetopptaking hos Kjell Fremstad. Fra venstre: Patrick Lysander Nordgård, Jasmine Isabelle Alstad, Jesika Bernataviciute, Julie Handberg, Norah-Malin Willruth og Esma Birgitte Strand Karim. Foto: Privat
Her har elevene plukket bringebær som de skal lage syltetøy av. Foto: Privat
Blåbærsyltetøy helles på glass av Jesika og Norah-Malin. Foto: Privat
Kristian Fremstad har klassen på gårdsbesøk, her sammen med Jasmine Isabelle. Foto: Privat
Plommer ble plukket hjemme i hagen hos kontaktlærer Anita Stenhaug. Foto: Privat
På besøk i samdriftsfjøset til Frode Myhre og Alf Lystad. Foto: Privat
Elevene viser fram saft, kjøtt, fisk og syltetøy fra fryseren sin. Fv: Jasmine Isabelle, Norah-Malin, Elida Helen, Jesika, Julie, Patrick og Esma Birgitte. Foto: Ingrid S. Hultgreen
Her kokes det gomme mens ST er på besøk. Foto: Ingrid S. Hultgreen