Mange blir alvorlig skadet eller drept i trafikken hvert eneste år, og i alle land jobbes det kontinuerlig med å få ulykkesstatistikken ned. Og uten å være verken veiingeniør eller politi, så er det ganske opplagt å forstå at bedre og tryggere veier, samt lovlydig og ansvarlig trafikkadferd, er de viktigste ingrediensene for å redusere antall ulykker og dermed spare liv.

2005 sto ny E39 mellom Øysand og Thamshavn ferdig. I 2013 sjekket avisa Sør-Trøndelag hvordan ulykkesstatistikken var blitt påvirket av en ny og bedre vei. Resultatet levnet ingen tvil - bedre veier redder liv. I perioden 1999 til 2005 ble det registret 74 ulykker, mens det i årene etterpå fram til 2011 med ny vei ble registrert 37 ulykker. Antall ulykker ble med andre ord halvert. Ser man i tillegg på hvor mange som ble drept, meget alvorlig skadd eller alvorlig skadd i de to periodene, så ble statistikken redusert fra 20 til 7. Ser man videre på samfunnsregnskapet og legger inn kostnadene med drepte og skadde i trafikken, så viser tallene at ulykkene før nyveien kom kostet storsamfunnet 350 millioner kroner, mens ulykkene den neste femårsperioden etter at nyveien sto ferdig kostet 150 millioner kroner. På fem år sparte altså ny E39 samfunnet for 200 millioner kroner. Ut fra dette kan man trygt fastslå at det lønner seg å bruke penger på vei. Ny E39 kostet 1,4 milliarder å bygge. Det betyr at veien var «nedbetalt» i løpet av seks år.

Men den største årsaken til ulykker og alt det vonde det fører med seg, er uansvarlig kjøreadferd. Med andre ord råkjøring. Politiet gjør en stor innsats for å stoppe råkjøringa og dermed berge liv, men jeg og du gjør det vanskelig for dem. Tirsdag gjennomførte politiet kontroller på E39 over Søvasskjølen, hvor fire ble stoppet etter å ha kjørt mellom 119 og 130 km/t. Politiet opplevde imidlertid at bilister etter hvert ble «varslet» om kontrollene av motgående trafikk, og dermed sank hastigheten forbi kontrollpunktet. Da politiet skjulte kontrollen, økte hastigheten med opp mot 40-50 km/t.

Ulykker handler om mye mer enn penger. De handler først og fremst om sorg og lidelser. De lidelsene som avfødes rundt hver ulykke, kan aldri måles i kroner og øre. Et liv kan nemlig ikke erstattes. Derfor er det hodeløst, ja regelrett livsfarlig, å varsle fartskontroller ved å blinke med lysene. Slutter vi med det, reduserer farten og myndighetene samtidig satser mer på å bygge gode og trygge veier, så oppnår vi mye.