Det var onsdag i forrige uke at Thamshavnbanen sporet av like etter Svorkmo stasjon, med 28 skoleelever ombord. Lørdag formiddag sto fortsatt lokomotivet og de to passasjervognene på sporet like ovenfor vegbrua på Svorkmo.

ST har selv vært oppe på skinnegangen og sett hvordan svillene som jernbanelinjen er festet til er så oppråtnet at de er delvis i oppløsning. Under den fremste jernbanevogna er svillene fullstendig knust etter avsporingen. På strekningen videre foran lokomotivet er enkelte sviller så råtne at de gir etter når man tråkker på dem.

Gjenstår 15.000

Museumsdirektør Torbjørn Lefstad svarer slik når han blir konfrontert med opplysningene om de råtne svillene langs skinnegangen:

- Vi driver et kontinuerlig vedlikeholdsarbeid, der vi skifter mellom 1000 og 2000 sviller hvert år. Man må huske at Thamshavnbanen består av 30.000 sviller, som må skiftes ut suksessivt. Til nå har vi skiftet ut cirka 15.000, sier Lefstad som mener det ikke er overraskende at svillene er knust der hvor toget er sporet av. Han vil ikke uttale seg om hvorvidt de dårlige svillene er årsak til avsporingen.

- Et tog er svært tungt. Det kan være at mange av svillene er råtne, men vi følger vårt sikkerhetssystem. Vi har meldt fra om avsporingen til jernbaneverket og havarikommisjonen, og vi avventer rapporten inntil den kommer, sier Lefstad.

Les også: Fortviler over mye trafikk og høy fart over Skulmoen

Fire millioner årlig

- Hvor mye penger bruker dere årlig på vedlikehold av banen?

- Vi søker hvert år om 6 millioner kroner, der vi får omtrent fire millioner hvert år til drift og vedlikehold av infrastrukturen.

- Toget står fortsatt på skinnegangen, uten noen form for sikring?

- Ja, toget måtte stå på stedet til Havarikommisjonen fikk se på det. Så er det en relativt komplisert sak å få et tog på skinnene igjen, og vi må ta den tiden vi trenger til å få gjort dette. Vi må få utstyret vi trenger på plass. Dette er utstyr vi ikke har selv.

Stoler på folk

- Dere er ikke redde for at uvedkommende skal ta seg inn på toget?

- Nei, såpass må vi kunne stole på folk.

- Det du sier er at halvparten av de 30.000 svillene langs banen fortsatt ikke er skiftet ut. Er Thamshavnbanen trygg å bruke?

- Ja, vi vil si det. Vi har våre rutiner og sikkerhetssystem som følges, og det er en prioritert plan for å skifte ut svillene. Det er få systemer som er 100 prosent. Det er beklagelig at dette skjedde, samtidig må man huske at det er 12 år siden vi sist hadde en avsporing, sier Lefstad.

- Beklagelig

Det er Museene i Sør-Trøndelag (MiST) som er driftsselskap og dermed ansvarlig for driften av Thamshavnbanen. Administrerende direktør Suzette Paasche sier de ser alvorlig på avsporingen.

- Det er store beløp som går til vedlikehold. Det er svært uheldig at dette skjer, og det er veldig beklagelig at vi ikke har oppdaget dette ved inspeksjon av banen, sier Paasche.

Skinnegangssvikt

Hun understreker at MiST ikke har noe ønske om å avdramatisere det som skjedde.

- Vi tar alle slike hendelser høyst alvorlig, og vi rapporterer alltid slike hendelser. Vi har ansvaret for dem som kjører med toget, og det var en lettelse at ingen kom til skade. Dette var en skinnegangssvikt og ikke en personsvikt, og vi må gå gjennom hva vi skulle gjort, sier Paasche.

Les også: Brua skal rives først