Onsdag i forrige uke sporet toget av på Thamshavnbanen, like etter Svorkmos stasjon i retning Løkken Verk. Ombord i toget satt 28 skoleelever, men heldigvis ble ingen skadet da toget sporet av.

Foreløpig er det ingen som kan si noe om hva som var årsak til avsporinga. Havarikomisjonen har vært på stedet, men det kan gå lang tid før komisjonens konklusjon ligger klar. Derfor skal man være forsiktig med å spekulere i hva som var årsak til avsporinga. Det er imidlertid et faktum at svært mange av tresvillene på ulykkesstedet er svært råtne. ST har med selvsyn sett hvordan svillene der toget sporet av er blitt nærmest pulverisert som følge av avsporinga. Selv friskt treverk vil få betydelig juling etter å ha blitt nærmest høvlet over av et tog på flere titalls tonn. Men det er vanskelig å se for seg at svillene ville ha sett ut som en stor flishaug om de ikke hadde vært råtne. Det er også et faktum at mange av svillene både foran og bak toget slik det nå står, er så råtne at man kan plukke treverk med bare fingrene. Når man samtidig vet at jernbanesporene er festet til dette råtne treverket, så gir det i alle fall grunn til å spekulere i om banens dårlige beskaffenhet har vært direkte eller medvirkende årsak til avsporinga.

Både museumsdirektør Torbjørn Lefstad og administrerende direktør i Museene i Sør-Trøndelag, Suzette Paasche, viser til at det brukes store beløp til vedlikehold hvert eneste år. Konfrontert med informasjon og bilder om at svillene på ulykkesstedet er svært råtne, svarer Paasche at hun synes det er veldig beklagelig at dette ikke er blitt oppdaget ved inspeksjon av banen. I det ligger det en viss grad av bekreftelse på at man ikke har vært dyktig nok på vedlikehold.

blir det opp til Jernbaneverket og havarikomisjonen å konkludere om vedlikeholdet har vært godt nok, om eventuelt manglende vedlikehold har vært helt eller delvis årsak til ulykka og ikke minst om banens beskaffenhet er god nok til at man fortsette med persontrafikk på jernbanen uten å gjøre tiltak. For selv om vi snakker om en nostalgisk museumsjernbane, så er det tross alt snakk om transport av mennesker. Derfor må det ikke slurves med sikkerheten, og aktsomhetskravet må ligge helt framme i pannebrasken hos de som drifter banen og har ansvar for sikkerheten. Desverre styrkes ikke troverdigheten til det med sikkerhet når de ansvarlige for banen ikke opplyser offentligheten om at et tog med 28 skoleelever har sporet av. Et godt tips neste gang vil være at man sender ut ei pressemelding om at en alvorlig hendelse har funnet sted.

Anders Aasegg Morken Foto: Silje Asbjørnsen, ST