Les mer: Havarikommisjonen skal granske avsporingen - Undersøker både tog og skinnebane

- Vi avventer rapporten fra Havarikommisjonen før vi avgjør om vi skal gjøre noe, sier direktør for Jernbanetilsynet, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen.

Han viser til at det er Museene i Sør-Trøndelag (MiST) som er ansvarlig for sikkerheten ved Thamshavnbanen og som må avgjøre om banen er trygg nok til å trafikkeres med toget.

- I utgangspunktet avventer vi undersøkelsen i forhold til hva som har skjedd. Så er det også sånn at det er banen som må vurdere om det er sikkerhetsmessig forsvarlig å drive, eller om det er forhold som kan påvirke sikkerheten og driften. Det er jernbaneselskapet som må vurdere om det er forsvarlig å bruke banen, sier Reiersøl-Johnsen.

Les mer: Sporet av med to skoleklasser ombord

Kan tåle råtne sviller

Han sier det er varierende forfatning på jernbanelinjene som drives av museumsbaner som Thamshavnbanen, men at råtne sviller ikke nødvendigvis utgjør et problem.

- Svillene er en kritisk del av infrastrukturen, men funksjonen til svillene er flerdelt. De skal bære kreftene som kjører over, og de skal sikre at sporgeometrien er riktig. Da er det slik at man kan ha sviller som ikke er i orden innimellom, men man må vite i hvor stort omfang man kan tåle sviller som ikke er 100 prosent. Det er normalt at sviller råtner, men er det for mye av sviller som ikke har god nok funksjon, så risikerer man at man ikke klarer å holde sporgeometrien, selv om de kan ha bærende kraft. Dette er en utfordring, sier Reiersøl-Johnsen.

Avventer rapporten

Han sier Jernbanetilsynet nå vil avvente tilbakemelding fra Thamshavnbanen om hva de vil gjøre videre.

- Thamshavnbanen er nå ute av sesong, med unntak av mulighet for noe charterturisme. Vi avventer rapporten fra havarikommisjonen og hva Thamshavnbanen selv gjør før vi eventuell pålegger dem å gjøre noe, sier Reiersøl-Johnsen.

Direktør for MiST, Suzette Paasche, sier de vil ha tett kontakt med både Jernbanetilsynet og Havarikommisjonen.

- Vi avventer rapporten fra Havarikommisjonen før vi går videre. Når en slik ulykke skjer så må vi få svar fra kommisjonen, og råd, før vi vet hva vi gjør videre, sier Paasche.

Les også: Orkla industrimuseum får 35 millioner til utbygging

Stenger for passasjerer

- Vil dere stenge Thamshavnbanen inntil dere vet hva som forårsaket avsporingen?

- Man kan si at vi var heldige siden dette var siste toget for sesongen. Nå stenger vi banen for passasjerfrakt, men vi kommer til å bruke banen til eget vedlikeholdsarbeid.

- Hva gjør dere hvis rapporten fra Havarikommisjonen ikke er klar før sesongen starter opp igjen neste år?

- Jeg håper jo at rapporten skal være ferdig før det. Vi kommer til å ha tett dialog med Havarikommisjonen, og så får vi ta den vurderingen når vi kommer så langt. Vi har et internkontrollsystem for jernbanen der vi er underlagt strenge regler. Før hver oppstart må vi vurdere sikkerheten, sier Paasche.

Gjorde endringer i 2014

I 2013 påpekte Jernbanetilsynet at Thamshavnbanen som virksomhet manglet oppdatert risikoanalyse og hadde en mangelfull beredskapsplan. Videre var registrering, rapportering og oppfølging av uønskede hendelser mangelfull. Ifølge Tilsynet hadde ledelsen satt i gang arbeid for å utbedre dette, og i 2014 kunne Jernbanetilsynet lukke avvikene etter å ha konkludert med at det var gjennomført omfattende endring og oppdatering av sikkerhetsstyringssystemet for Thamshavnbanen.

Lave hastigheter

Direktør Reisersøl-Johnsen sier Jernbanetilsynet generelt har lite fokus på små jernbaner som Thamshavnbanen.

- Men vi har dem på radaren minimum hvert femte år, og vi følger med på det vi ser av uønskede hendelsesrapporter og medieoppmerksomhet.

Han viser til at de fleste har lave hastigheter og dermed et mye mindre potensial hvis det skjer noe.

- Det er stor forskjell om det skjer en avsporing i 10–15 km/h enn i 100. Vi tillater dermed at en museumsbane har et større slakk – vi ville ikke tillatt råtne sviller på hovedbanen. Men så skal selskapet ha en idé om hvor mye som tåles og et program for å holde det ved like, sier Reiersøl-Johnsen.

- Vi avventer rapporten fra Havarikommisjonen før vi går videre, sier MiST-direktør Suzette Paasche. Foto: pressefoto