Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget er invitert hit til regionen for å få høre mer om planene for en tunnelkrysning mellom Agdenes og Fosen.

Kommunene Agdenes, Orkdal og Ørland bevilget i fjor 40 000 kroner hver til en tidlig fase-vurdering av tunnelforbindelsen fra Selva i Agdenes til Ørland. Vurderingen ble gjennomført i regi Sintef, og forelå i desember i fjor med den konklusjon at undersjøisk tunnel lar seg gjennomføre.

- Hovedargumentet for tunnel, er at Fosen-halvøya blir døgnåpen. Man kommer seg over uten å bruke båt, og får en forbindelse som er uavhengig av vær og vind. Arbeidsmarkedet vil bli større både for Orkdalsregionen og Fosen, ved at man kan komme seg til jobb begge veier uten å bruke ferje, sa Håkon Kibsgaard Jordet, daglig leder i regionrådet i Orkdalsregionen, til ST den gangen.

Tunnel og høyspent

Det er regionrådet i Orkdalsregionen samt kommunene Ørland, Agdenes og Orkdal som nå har invitert transport- og kommunikasjonskomiteen på trøndelagsbesøk for å høre mer om prosjektet. Brevet ble sendt Stortinget 5. oktober, og invitasjonen er fleksibel i forhold til tidspunkt. Måler å få satt fokus på tunnelprosjektet.

«Vi ønsker å legge til rette for at komiteen kan få en god orientering om vårt prosjekt», skriver de tre ordførerne samt Jordet i Orkdalsregionen.

Det er mange år siden Agdenes første gang brakte ønsket om tunnel til Fosen på banen, men nå er temaet igjen aktualisert. Dette fordi Statnett skal bygges en 420 kV høyspentforbindelse fra Namsos til Surnadal, som skal krysse Trondheimsfjorden med sjøkabel omtrent på samme sted som det vil være mulig å anlegge undersjøisk tunnel under Trondheimsfjorden. Sintef har konkludert med at det ikke er noe til tilsier at det skal være umulig å kombinere veitunnel og framføring av høyspentforbindelse.

Bompenger

Sintef har beregnet kostnaden på tunnelen til tre milliarder kroner, basert på erfaringstall fra tilsvarende prosjekter. I brevet skriver aktørene at de ser for seg en finansiering gjennom bompenger og fergeavløsningsordningen.

- Norges største og dyreste forsvarsinstallasjon er i disse dager i ferd med å bli realisert og tatt i bruk på Ørlandet. Med tunnel under fjorden vil kampflybasen få døgnåpen forbindelse til Trondheim og videre sørover i landet, heter det i brevet til Stortinget.

Det vises til at tunnelen er planlagt i et betydningsfullt område, sett i lys av hvilke tre områder som kan bli regionsentre utenfor Trondheim: Hitra/Frøya, Ørland/Bjugn og Orkanger.

«Alle disse tre områdene ligger i det området hvor tunnelen får innvirkning. Ved å satse på regionale tyngdepunkt, kan noe av samferdselstrykket som Trondheim opplever, avlastes» står det i brevet.

Her kan tunnelen bli lagt under sjøen. Foto: Orkdalsregionen