Aksjonistene som står bak den såkalte Gulstripeaksjonen for å fullføre E39 på strekningen Stormyra-Betna, har sendt brev til fylkestingene i både Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal med krav om en sluttspurt for å få penger til prosjektet neste år.

Sist torsdag ble det kjent at regjeringa ikke tilgodeser strekningen med penger i forslag til statsbudsjett. Endelig budsjett legges fram i desember.

Kraftig trafikkøkning

— Regjeringa legger til grunn en visjon om null drepte og hardt skadde i transportsektoren for landet. Vi som ferdes på og bor langs E39 vil også være med i nullvisjonsklubben. Det skal først og fremst være trygt å ferdes i landet vårt, også for de skolebarna som også denne vinteren står ved E39 og venter på skolebussen der trafikken suser forbi i 80 km/t, går det fram av skrivet de har sendt fylkespolitikerne.

Trafikkøkningen er åtte prosent det siste året. En stor del av økningen skyldes både at E39 allerede er utbedret mellom Staurset og Rendalen, og fra Høgkjølen til Harangen.

— Det er en vekst i trafikken, men E39 har derimot ikke vokst, påpeker aksjonsgruppa, bestående av Tora Vaagan Hofset, Solvår Skogen Sæterbø og Helga Hjorthol Grønset.

I skrivet står det i klartekst: «Vi er fryktelig forbanna, forslaget til statsbudsjett har gitt oss horn og hale».

— Riv ruskende galt

Else-May Botten er stortingsrepresentant fra Møre og Romsdal for Ap. Hun er født og oppvokst i Valsøybotn, og kjenner strekningen svært godt.

— For oss er det et ufravikelig krav å få på plass denne strekningen. Hele Møre og Romsdal ser ut til å være glemt i transportsektoren. Derfor har jeg full kontroll på alle veiprosjekt i hele fylket. Det er ingenting å ha full kontroll på, sier Botten.

Hun ble beroliget i vinter, da aksjonsgruppa inviterte fylkespolitikere på befaring med buss på strekningen.

— Der kom det så tydelige signaler at vi skulle få midler i 2018 at jeg stolte på det. Derfor blir det riv ruskende galt når regjeringa ikke leverer på et prosjekt som er inne på Nasjonal Transportplan. Jeg skal i hvert fall stå på for å få inn prosjektet i endelig budsjett, sier Botten.

Ønsker fortgang

Helge Orten fra Høyre, også han stortingsrepresentant fra Møre og Romsdal, deltok på bussturen. Han er ikke i tvil om behovet.

— Jeg har i flere år kjempet for å få midler til prosjektet, men regjeringa har ikke prioritert det. Nå har vi imidlertid fått inn 20 millioner kroner på Statens vegvesens handlingsprogram, og da kommer det penger i 2019, sier Orten.

Likevel har flere tatt til orde for at det både er en skandale, pinlig og løftebrudd at det ikke kom penger i forslag til statsbudsjett.

— Jeg har full forståelse for frustrasjonen og utålmodigheten. E39 er overmodent for fullførelse. Jeg skulle ha ønsket en høyere prioritering av både dette og andre prosjekt i Møre og Romsdal, sier Orten.

— Kan du garantere oppstart i 2018 eller 2019?

— Garantier er umulig å utstede, men mitt ønske er å få starta opp og fullført dette prosjektet snarest mulig. Vi får nå også se hva Venstre og KrF mener om saken, sier Helge Orten.

Den aktuelle strekningen trenger ca. 20 millioner kroner for å klargjøre til å stikke spaden i jorda.

13 ordførere sier ja

26 kilometer av veien er så smal at det ikke er plass til gulstripe. Ut fra dette avfødtes også ideen til gulstripeaksjonen, der damer fra Hemne og Halsa har strikket ei gulstripe. Aksjonistenes Facebook-gruppe har godt over 500 medlemmer. 13 midtnorske ordførere, samt tre næringsforeninger og Norsk Lastebileierforbund, har gitt sin tilslutning til en fullføring av veien.

Strekningen er hovedferdselsåra mellom byene i Møre og Romsdal og Trondheim. Hele prosjektet har en prislapp på ca. to milliarder kroner.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

Stortingsrepresentantene Helge Orten (H) (til høyre) og Pål Farstad (V) deltok på bussturen i Vinjefjorden i februar. Foto: John M. Myrhaug
Else-May Botten er stortingsrepresentant for Ap fra Møre og Romsdal. Foto: Pressefoto