I dag må båter som Deep Energy gå på tomgang for å ha strøm når de ligger til kai. Det kan det bli slutt på allerede neste år.

Det forteller Geir Ove Sumstad, som er teknisk sjef hos Trondheim havn.

Rekkefølgekrav

Forvaltningsutvalgt skal i morgen behandle reguleringsplanen for havnas utvidelse på Grønøra øst. Trondheim havn ønsker å bygge ut et areal på til sammen 15,5 mål øst for dagens havneareal, og det er flere spørsmål i planen som har ført til politisk debatt.

Det gjelder for eksempel støy, visuell skjerming og bruk av landstrøm.

Politikerne har nemlig satt som et rekkefølgekrav at landstrøm må etableres før utbygging av Grønøra øst.

Kan gå glipp av støtte

Sumstad advarer politikerne sterkt mot å stå fast på rekkefølgekravet om landstrøm.

- Vi har virkelig intensjoner om å få til landstrøm på Orkanger. Men det vil gjøre det veldig vanskelig for oss dersom politikerne setter det som et rekkefølgekrav, sier Sumstad.

Trondheim havn vil nemlig søke Enova om støtte til landstrømutbygging på Orkanger. Enovas søknadskriterier er imidlertid slik at man blir avskåret fra å søke dersom den omsøkte utbygginga er knyttet til rekkefølgekrav.

Avskjærer støtte

Et annet moment er at støttebeløpet vil være knyttet til omfanget av leverte kWh. Jo mer strøm man greier å levere for det investerte beløpet, jo større vil tilskuddet være.

Rådmannen foreslår derfor at man går bort fra rekkefølgekravet om landstrøm.

Sumstad sier at landstrøm på Orkanger vil koste mellom fem og ti millioner kroner.

- Vi går inn med 50 prosent egenandel. Om de gjør oss den bjørnetjenesten det er å opprettholde landstrøm som rekkefølgekrav, fratar de oss muligheten til å søke Enova. Det vil være dårlig gjort av en medeier i Trondheim havn.

Februar

Sumstad forteller at det vil være en ny søknadsrunde i Enova i februar 2018.

- Vi vil da søke støtte til landstrøm på Orkanger, og vi er allerede i gang med utredninger med tanke på søknaden. Vi har blant annet fått klarert med Orkdal energi at de har anledning til å levere nok strøm.

- Når kan det tidligst komme landstrøm til Orkanger?

- Da kan vi kanskje få det på plass allerede neste år. Får vi tilskudd, vil vi i alle fall ha landstrøm i 2018 eller 2019. Når dette er installert, vil det bli stille fra skip som Deep Energy, og det vil heller ikke bli forurensning.

Vegetasjonsbelte

Et annet krav som er stilt fra kommunens side, er at det etableres et vegetasjonsbelte mot øst.

Trondheim havn har laget illustrasjon av to varianter: Den ene viser en vegetasjonsskjerm på 200 meter og den andre på 250.

Dersom politikerne velger en vegetasjonsskjerm på 250 meter, vil havna måtte utvide arealet for å kompensere for tapt areal. Det kan i tilfelle føre til at man må gjennom en ny høringsrunde.

- Selv om dette er et alternativ som vil gi bedre kapasitet på den nye delen av havna, er vi fornøyd med alternativet på 200 meter, der vi ikke utvider havnearealet, sier Sumstad.

Rådmannen foreslår også det samme.

Containervegg

For å minske støyproblemet, er det forslag om å etablere en støyvegg av containere. Fylkesmannen har varslet en innsigelse i forhold til støyskjerming, og rådmannen skriver følgende i saksframlegget:

- Fylkesmannen bekrefter at en bestemmelse som sikrer en containervegg på minst tre containere i høyden - etablert 10 - 20 meter fra aktiviteten, vil sikre støyforholdene for berørt bebyggelse, og er tilstrekkelig for å imøtekomme Fylkesmannens innsigelse.

Foto: On arkitekter & ingeniører
Illustrasjonen viser hvor utbygginga på Grønøra øst vil komme (merket oransje). Foto: Olav Olsen