Ikke alle er klar over hvilke regler som gjelder for skoleskyss når barnet bor delvis hos mor og delvis hos far. Hovedregelen er at barnet har krav på skyss fra begge hjemmene.

Det første kriteriet er imidlertid at eleven faktisk praktiserer delt bosted.

- Dette forutsetter en rimelig fast, planlagt og regelmessig ordning med opphold hos hver av foreldrene, ikke improviserte enkeltstående besøk utenfor avtale eller rettslig fastsatt deling av tiden, forklarer Morten Berntsen i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

På tvers av kommuner

Grunnen til at ST velger å sette fokus på dette temaet, er at vi kjenner tilfeller hvor foreldrene selv skysser ungene til skolen etter skilsmisse og etablering av to hjem. Årsaken er rett og slett at man ikke er klar over retten til skoleskyss fra begge hjemmene.

Retten til fri skyss gjelder også selv om det ene hjemmet ligger utenfor skolekretsen, kommunen eller fylket.

- Retten til skyss er ikke begrenset til å gjelde innenfor en kommunes eller fylkeskommunes grenser. Det samme gjelder grensene for den enkelte skolekrets. Dette betyr at eleven kan ha rett til fri skoleskyss til og fra begge hjemmene selv om det ene hjemmet ligger i en annen kommune, skolekrets eller fylke enn skolen der eleven går, sier Berntsen.

Må være forsvarlig

Retten til fri skoleskyss kan imidlertid avgrenses av regelen om at den daglige skyssen må være forsvarlig. I opplæringsloven står det:

«Kommunen skal innlosjere elevar når dagleg skyss ikkje er forsvarleg. I vurderinga skal det særleg leggjast vekt på forhold som gjeld den enkelte eleven, til dømes alder, funksjonshemming, reisetid og tryggleik, og om dagleg skyss fører til ekstraordinære kostnader eller vanskar for kommunen. I tvilstilfelle avgjer foreldra om eleven skal skyssast eller innlosjerast.»

- I slike saker gjøres det en individuell helhetsvurdering i hver enkelt sak. Spørsmålet om skoleskyss koker ofte ned til en avveining av hva som er en forsvarlig reisetid og/eller forsvarlig transportmetode for eleven, sett opp mot hensynet til rasjonell organisering av skoleskyssen og kostnadene. Når et av hjemmene ligger i atypisk avstand til elevens nærskole og uten enkel forbindelse med kollektivtransport, vil skyss til og fra gjerne ta lang tid og være slitsom for eleven. Kostnad og vansker for kommunen kan også bli vesentlig større i saker der en elev har to hjem, og der det ene av hjemme er langt fra skolen, sier Berntsen.

Bruker skjønn

Det er altså basert på skjønn hva som er forsvarlig fra sak til sak, både når det gjelder avstand, økonomi og bekvemmelighet for eleven.

For elever med to hjem gjelder opplæringslovens regler på samme måte som for andre. Dette er basisen for retten til skoleskyss:

  • Elever i 2.–10. årstrinn som bor mer enn fire kilometer fra skolen har rett til gratis skyss.

  • For elever i 1. årstrinn er skyssgrensa to kilometer.

  • Elever som har særleg farlig eller vanskelig skolevei har rett til gratis skyss uten hensyn til veilengden.

Det er fylkeskommunen som er ansvarlig for skyss for de elevene som oppfyller disse avstandskriteriene, mens kommunen har ansvar for skyss på grunn av særlig farlig eller vanskelig skolevei.