Hemne legesenter kommer best ut i STs nedslagsfelt i en omfattende test Forbrukerrådet har gjort ved samtlige legekontor i landet.

Testen er gjort anonymt, ved at et testpanel har kontaktet legekontorene telefonisk, via sms, på epost og via kontorenes nettsider. Metoden kalles «Mystery shopping». De har stilt flere spørsmål, og ingen var av sensitiv karakter. Legenes medisinske kompetanse er ikke testet.

Ingen med full score

Hemne får en totalscore på 62,1 av 100 oppnåelige poeng. Beste legekontor i hele landet er Risavik legesenter i Tananger med 78,2 poeng. Det vil si at ingen legekontor fikk 100 poeng i testen.

Dette resultatet gir Hemne en 11. plass i Sør-Trøndelag, og 122. plass i landet. Lista i Sør-Trøndelag toppes av Holtålen legekontor, tett fulgt av Oppdal legesenter. Mellom disse to og Hemne finner vi åtte bydelslegekontor i Trondheim.

Testen er basert på fire kategorier; generell informasjon, konkret informasjon, konkret service og digitale tjenester. Beregnet poengsum i hver kategori gir en sluttsum, som igjen avgjør hvor de respektive legekontorene rangerer på «tabellen» til slutt.

ST-kommunene

Her er den totale oversikten for kommunene i STs nedslagsfelt. Tallet til venstre angir plassering i fylket der i alt 66 legekontor ble testet. Tallet i parentes angir plassering på landsoversikten, der i alt 1374 legekontor ble testet:

11. Hemne legesenter (122)

21. Orkdal legesenter (277)

49. Fannrem legesenter (780)

37. Rindal legesenter (869) *

57. Rennebu legekontor (1014)

58. Skaun legekontor (1043)

64. Meldal legekontor (1228)

65. Agdenes legekontor (1283)

66. Snillfjord legekontor (1324)

* = fra lista til Møre og Romsdal.

Positivt overrasket

— Kjempetrivelig, en skikkelig gladnyhet, sier Birgitte Volden Snekvik, som er fastlege og daglig leder ved Hemne legesenter.

Resultatene fra undersøkelsen kom også helt uventet – men det ringer ei bjelle underveis.

— Dette kom overraskende, men når jeg ser at det er en anonym undersøkelse, der en person har spurt om prøvetime for å få ny fastlege, husker jeg en henvendelse fra i sommer. Da fikk vi et slikt spørsmål. Jeg husker det fordi det er et så uvanlig spørsmål å få. Men jeg hadde ingen anelse om at det kunne være en slik undersøkelse, sier hun.

— Har Hemne legesenter fokus på hvordan telefoniske og elektroniske henvendelser blir behandlet?

— Ja, vi ønsker å framstå som høflige og imøtekommende, og å være mest mulig tilgjengelig. Vi er til for våre brukere. Dessuten vil jeg si det er «god legebehandling» også at du blir tatt godt imot på telefon eller andre plattformer folk henvender seg til oss på, sier Snekvik.

Kun én dag i uka

Snillfjord kommer dårligst ut av ST-kommunene, men det har ei forklaring.

— Vi har samarbeid med Orkdal legesenter, og alle timebestillinger går via dem, enten telefonisk eller på sms. Legekontoret på Krokstadøra er åpent kun én dag i uka, og derfor har vi heller ikke etablert alle de datafasilitetene som andre kontor har, sier varaordfører Bernt Olaf Aune i Snillfjord.

Han sitter med en følelse av at Snillfjord derfor kommer noe «urettferdig» ut i undersøkelsen.

— Ja, jeg gjør det. Men samtidig vet vi altså at det er ei god forklaring på hvorfor det er slik, sier han.

Bør «strekke seg»

Spørsmålene som er stilt og informasjonen det er søkt etter i undersøkelsen, har handlet om hvilken informasjon som finnes om legene, kontoret og praksisen. Det er sjekket hva for informasjon som er tilgjengelig digitalt, og det er lagt vekt på imøtekommenhet/service som de anonyme personene i testpanelet er møtt med. Generell informasjon om åpningstider, telefonnummer og besøksadresse til legekontorene er også med i vurderinga. Telefoniske henvendelser der legekontoret ikke svarer innen fire minutter, avsluttes og gir poengscore deretter.

Fastlegetjenesten er den mest brukte helsetjenesten i Norge. Målet med testen har vært å få fastlegekontorene til å «strekke seg» og gjør det lille ekstra i måten de møter brukerne.

john.myrhaug@avisa-st.no

907 72 300

— Veldig gledelig, sier Birgitte Volden Snekvik. Foto: John M. Myrhaug