Enova lanserte i september en støtteordning for bygging av hurtigladere til elbil i en rekke kommuner i Norge. Nå er det gitt støtte til Snillfjord kommune for byggingen av de to første hurtigladerne i kommunen.

– Enova har bidratt til 230 hurtigladere langs hovedfartsårene mellom landsdelene, og i større byer bygges det nå hurtigladere uten offentlig støtte, men mange andre steder har ikke elbilsatsingen kommet i gang. Nå vil vi sette fart på markedet også på disse stedene, og gjøre elbilen til et reelt alternativ for enda flere, sier Enovas markedsdirektør Audhild Kvam.

Tar 40 prosent av regningen

Det finnes tre ulike hurtigladestandarder, og Enova støtter kun såkalte trippelstandard-ladere, altså hurtigladere med alle tre standardene. Enova kan støtte utbygging i kommuner som i dag har færre enn to lademuligheter for minst én av de tre hurtigladestandardene.

Enova dekker 40 prosent av investeringskostnaden, med en øvre grense på 200 000 kroner per hurtiglader.

– Vi skal bidra til å framskynde utviklingen, og behandler søknadene etter først-til-mølla-prinsippet. Her lønner det seg med andre ord å være tidlig ute, sier Kvam.

Opp i formannskapet

En etablering av to hurtigladere vil koste drøyt 1,3 millioner kroner. Selskapet Fortum Charge & Drive Norway ønsker å stille som partner. De bidrar med 540 000 kroner.

Når Enova garanterer for 400 000 kroner, blir det igjen 373 000 kroner som Snillfjord kommune må dekke.

- Saken skal opp i formannskapet kommende tirsdag, opplyser rådmann Birger Hellan.

- Når blir de satt opp?

- Så fort det er finansiert, svarer han.

Stasjonen for lading er tenkt plassert på parkeringen ved butikken på Krokstadøra. Her kan to biler hurtiglade samtidig, parallelt med at to biler kan lade mellomraskt. Totalt kan altså fire biler lade samtidig.

Flere innom butikken?

I saksframlegget påpekes det at en etablering av hurtigladestasjon for elbiler, vil være verdifullt for Krokstadøra som tettsted, i form av økt trafikk på butikken og kroa.

Både offentlige og private aktører kan søke om Enova-støtte. Det er hvilken kommune hurtigladeren skal bygges i som er avgjørende.

- Vi støtter like gjerne den lokale bensinstasjonen, eller en dagligvarehandel som ser at det kan være kunder å hente på å tilby hurtiglading, sier Kvam.

Potensielle søkere

Nedenfor finner du en oversikt over kommuner hvor Enova kan støtte bygging av hurtiglader. Tallet i parentes indikerer hvor mange hurtigladere Enova kan støtte i kommunen.

Rindal (2)

Agdenes (2)

Meldal (2)

Skaun (2)

PS! Enova SF er et statsforetak, etablert i 2001, som eies av Olje- og energidepartementet. Finansieringen av virksomheten skjer via tildelte midler fra Energifondet.