Entreprenørselskapet Bertelsen og Garpestad AS signerte torsdag kontrakt på arbeidene med bruforbindelse over Åstfjorden og ny vei forbi Krokstadøra. Kontraktene med Statens vegvesen inneholder:

  • 3,7 kilometer ny fylkesvei og tilhørende lokalveier mellom Snilldalsli og Berg. På strekningen skal det bygges tunnel på 120 meter (Ålitunnelen) samt ei betongbru på 150 meter (Bergselvbrua). Det skal sprenges 350 000 kubitt fjell og 200 000 kubikk jordmasser på strekningen.

  • Åstfjordkryssinga, som er det største delprosjektet på utbedringen av fylkesvei 714. Prosjektet er 5,6 kilometer langt, og omfatter: Slørdalstunnelen på 2650 meter, Åstfjordbrua på 735 meter og Mjønestunnelen på 770 meter.

Største kontrakt

- Vårt anbud på veiprosjektet er på 215 millioner kroner. Ferdigstillelse er 1. november 2019, opplyser entreprenøren på sine nettsider.

Når det gjelder Åstfjordkryssinga, skriver de:

- Total kontraktsum er her cirka 815 millioner kroner. Bertelsen og Garpestad sin andel er 350 millioner kroner. Ferdigstillelse på dette er 1. oktober 2020.

Kontraktene er de største i historien til Bertelsen og Garpestad, med en total kontraktsverdi på mellom 600 og 700 millioner kroner. Arbeidene vil i hovedsak starte opp rundt årsskiftet.

80-90 personer

Opprigging av brakkerigger vil pågå i perioden frem til oppstart av arbeidene.

- Det planlegges en brakkerigg for 80–90 personer, som da skal stå frem til 1. oktober 2020. For Bertelsen og Garpestad vil det være mellom 30 og 40 personer engasjert på prosjektene i en to-treårsperiode.

Bertelsen og Garpestad har full sysselsetting frem mot 2019, og vil fremover ha behov også for å knytte til seg arbeidskraft.

- Vi har nå en ordreserve som overstiger én milliard kroner. Det er blitt gjort en formidabel innsats av alle ansatte de siste årene, og som en følge av dette så klarer vi å konkurrere med de aller fleste. Disse to prosjektene gjør også at vi fortsatt kan vokse, selv med den beinharde konkurransen vi har både fra nasjonale og utenlandske aktører, skriver de.