Trafikken over Bjørnli er mangedoblet som følge av at Klinglien er stengt, og bekymrende foreldre fortviler over høye hastigheter og gatelys som i lange perioder ikke har fungert.

- Det er skummelt. Det er mange unger i området, og mye folk som ferdes her og krysser veien. Skoleunger og ungdom må tidlig til bussholdeplassen mens det er ennå er mørkt, sier Stina Hedlund.

Gjennom Bjørnli Vel er det skapt et engasjement for å få fokus på problemet, og en stor gjengen med beboere møter opp ved busskuret på Skjæringa for å møte ST onsdag kveld. Her suser trafikken forbi, og det er lett å se at det kan være skummelt å kysse veien når det er mørkt og mangler gatelys.

- Brude vært fikset

- Jeg bor rett ved fartshumpen her, og jeg hører at det smeller godt i den når folk kjører fort over, sier Ann-Tove Bergeng, som reagerer på at folk ikke følger fartsgrensene.

Mens Klinglien er stengt for utbedringer, er det mange som bruker Bjørnli som omkjøringsvei. Veien over mot Drogsetmoen er også blitt asfaltert for anledningen, for å tåle den økte trafikken. Men innbyggerne reagerer på at det ikke var tenkt på å fikse gatelysene i det tettest befolkede området over Bjørnli.

- Dette er et av de største boligfeltene i kommunen, vi er 300 beboere her, derav cirka 90 barn og unge. Gatelysene har ikke fungert i fjor vinter heller, så dette burde jo vært utbedret når man visste at det ville komme omkjøringstrafikk her, sier Hedlund.

Mens vi står ved busskuret kan vi telle 50 biler som passerer på ti minutter, mens det ifølge innbyggerne er én bil i timen som er normalen i området.

Tungtrafikk

- Det går mye tungtransport over her også nå. Det er skiltet omkjøring rundt Meldal, men mange kjører etter GPS og havner over her. Fartsgrensa burde vært satt ned i 80-sonen før man kommer til Bjørnli fra Drogsetmoen. Jeg bor på langstrekket der, og tør ikke lenger sykle eller gå langs veien, sier ei av mødrene.

Beboerne reagerer på at det kjøres fort, og ber om at folk tar hensyn og holder fartsgrensa. Men ikke minst ønsker de at kommunen skal få fiksa gatelysene. Det er nemlig lyktestolper langs veien, men det er ikke lys i dem.

- Vi har ringt kommunen tidligere, og det ble sagt at det skulle ordnes i februar. Det må prioriteres lys her kjapt, før det blir vinter og glatt.

Bergeng jobber i barnehagen på Bjørnli, og sier de også bruker området som turområde. Det føles ikke bra med så mange store biler som kjører fort.

- Vi håper på gatelys og at folk kjører rolig, slår hun fast.

Jordfeil

Meldal kommune opplyser om følgende:

- Det er funnet jordfeil på kabel for lys fra Skjæringa på Bjørnli og vestover. Kabelen krysser fylkesvei fra trafo her. Kabelen må feilsøkes og graves fram. Dette arbeidet er bestilt, men vi har ikke kontroll på når vi får det til, sier Ola Wold, seksjonsleder drift i Meldal kommune.

På sine nettsider har kommune lagt ut informasjon om at veilys er ute av drift langs Bjørnliveien som følge av lynnedslag. On Energi har forsøkt å rette på dette uten å lykkes, ifølge kommunen. De venter nå på nødvendige komponenter for å få utbedret skaden.

- Meldal kommune beklager mangel på veglys, men gjør det vi kan for at dette skal utbedres så fort som mulig, står det på nettsida.

Var der torsdag

Torsdag kunne kommunalsjef Siri Eithun fortelle at On Elektro hadde vært på Bjørnli og skiftet komponenter i et skap ved Festiviteten, og at de sjekker videre lys langs Bjørnliveien.

- Montør tar kontakt om resultatet når dette er gjort. Armaturer og blanktråd på dette strekket er ikke skiftet, men blir utført i høst, sier Eithun.

- Prioriterer dere dette, tatt i betraktning den økte trafikken?

- Dette er prioritert på samme vis som for resterende lysanlegg i kommunen, dette er ikke vurdert opp mot økt trafikkbelastningen i høst/vinter.

- Er det aktuelt å sette ned fartsgrensa i 80-sonen rett etter Bjørnli i retning Drogsetmoen?

- Fartsgrensa over Bjørnli er 50 km/t vestover langs fylkesveien til cirka 150 meter fra kryss med vei til Moshaugan. Ytterligere justering av fartsgrenser her er ikke medtatt i trafikksikkerhetsplan. Det er én bolig langs fylkesveien vest for 50-sonen. Dersom det kommer henvendelser om nedsatt fart, går disse som regel til trafikksikkerhetsutvalget, før de blir tatt videre til Statens vegvesen og eventuelt veieier. Er det snakk om midlertidige fartsreduksjoner, er det naturlig å videresende disse uten behandling i trafikksikkerhetsutvalget.

Siste nytt fra Eithun fredag:

- On Energi melder nå at feilene er funnet, og at det igjen er gatelys på Bjørnli. Det var en jordingsfeil ved en boks, samt at lysene på ballbingen er blitt koblet innpå vårt nett. Dette er nå koblet fra igjen, og det er lys.