Det bekrefter direktør for Orkla industrimuseum, Torbjørn Lefstad. Bakgrunnen er hendelsen som skjedde tirsdag 3. oktober, da et tog med 28 skoleelever ombord sporet av på Thanshavnbanen, like sør for Svorkmo.

- Nå har det seg slik at sesongen for persontrafikk langs banen nå er over, og derfor har vi litt tid på oss. Men hadde vi for eksempel fått spørsmål om en chartertur nå, eller vi hadde vært midt i sesong, så hadde vi ikke kjørt. Årsaken er at vi er nødt å få nødvendig oversikt over hva som var årsak til avsporinga, og deretter utbedre skadene og eventuelt andre svakheter som måtte bli avdekket på jernbanen, sier Lefstad.

Lager rapport

Etter avsporinga ble Havarikommisjonen for transport koblet inn umiddelbart, og kommisjonen har allerede gjennomført ei befaring på ulykkestedet. Avdelingsdirektør Kurt Olsen har tidligere uttalt til ST at kommisjonen nå skal lage en rapport som skal sendes Samferdselsdepartementet. Derfra går rapporten videre til Statens jernbanetilsyn, og hensikten med tilsynsrapporten er at den skal bidra til å øke sikkerheten på banen. Havarikommisjonen har ett år på seg til å ferdigstille rapporten.

Trenger ikke vente

Det betyr at hvis Orkla industrimuseum skulle ha ventet på rapporten fra havarikommisjonen før banen kunne «friskmeldes», så kunne det i verste fall ha spøkt for sesongstarten neste år. Torbjørn Lefstad understreker imidlertid at det er Orkla industrimuseum som er ansvarlig for sikkerheten, og at industrimuseet ikke trenger å vente på havarikommisjonens rapport. Industrimuseet har både kompetanse og ressurser til å inspisere, avdekke og utbedre banens beskaffenhet, og således treffe en selvstendig beslutning på hvorvidt banen kan åpnes for persontrafikk til sommeren om rapporten fra havarikommisjonen skulle la vente på seg.

- Havarikommisjonen har ett år på seg til å ferdigstille en rapport, men vårt inntrykk er at det ikke vil gå så lang tid før rapporten foreligger. Men uansett så er ikke vi avhengig av å vente på rapporten for å kunne åpne banen for persontrafikk til sommeren. Vi har ansvaret for sikkerheten, og det ansvaret vil vi ta, sier Lefstad.

Har ansvaret

- Hvordan vil dere følge opp dette ansvaret?

- Helt konkret vil vi i første omgang utbedre skadestedet. Videre så vil vi bruke tida fram til frosten kommer og deretter våren til planlagt vedlikehold og til å sjekke andre punkter langs banen hvor det kan være knyttet usikkerhet til, for så utbedre disse hvis vi av sikkerhetsmessige grunner mener det er nødvendig. Vi vil med andre ord foreta selvstendige inspeksjoner, vurderinger og nødvendige utbedringer, og deretter vil vi fatte en beslutning om å åpne banen for persontrafikk. Dette ansvaret har vi, og det tar vi. Når det er sagt så ser vi fram til at rapporten fra havarikommisjonen foreligger, da den helt sikkert vil bli et nyttig verktøy for oss med hensyn til å følge opp sikkerheten framover, sier Lefstad og understreker at det ikke vil bli kjørt persontrafikk på Thamshavnbanen før man kan konkludere med at det er trygt.

Det var tirsdag 3. oktober at toget sporet av like sør for Svorkmo stasjon.