Når Klinglien åpner igjen 15. februar, er det med ny vei helt fra Skjøtskift bru til forbi Klinghåmmårn. Det blir ny bru og forbedringer flere stedet på strekningen.

- Vi tar bort veien på hele strekningen, 80 centimeter ned. Vi bygger nye vei med nytt bærelag, asfalt og nytt rekkverk, sier byggeleder Ernst Nøkkevangen i Statens vegvesen.

Det jobbes på hele strekningen samtidig, for å utnytte tida best mulig fram til åpning igjen utpå nyåret. Skjøtskift bru er revet, samtidig som det pågår arbeider for å rette ut svingen før Klinghåmmårn når man kommer i retning Orkdal.

Brufundament

- 15. februar skal vi åpne igjen, så nå utnytter vi tida maksimalt ved å jobbe på hele strekningen samtidig. Vi må bare stå på mens veien er stengt. To dager i uka jobber vi doble skift. Det er åtte-ti mann som jobber på prosjektet, sier Nøkkevangen.

Skjøtskift bru ble revet allerede på prosjektets første dag, og nå pågår forberedelser til nytt brufundament. Det er B&B entreprenører som har bruprosjektet.

- Det pågår nå forstøping i grunnen, før brufundamentene skal komme oppå der igjen. Vi har sprengt en del i begge ender av den nye brua, forteller Nøkkevangen.

Nytt rekkverk

Videre nedover strekningen jobber Winsnes maskin & transport som veientreprenør. Her er asfalten frest bort, og lagret i hauger i påvente av å bli gjenbrukt som bærelag når veien bygges opp igjen.

Ganske kjapt etter Skjøtskift bru kommer er parti hvor Thamshavnbanen ligger nært veien. Her skal muren mot jernbanen dekkes med sprøytebetong og boltes inn til fjellet.

- Vi må sikre oss mot at ting forflytter seg i dette området, sier Nøkkevangen.

Ellers skal et par fjellknauser på innsida av veien delvis fjernes, for å gi bedre sikt og plass til god grøfting. Mens det i ytterkant av veien, på veldig bratte steder, skal støpes banketter inn i veibanen for å feste nye rekkverk i.

- På den måten vil tyngden av kjøretøyet være med på å holde rekkverket fast. Det blir som en L-form inn i veien. Det er mye sikrere enn dagens autovern, sier Nøkkevangen.

Retter ut sving

Vegetasjonen er rensket bort på hele innsida av veien nedover i prosjektområdet, og her skal det lages nye grøfter med rør flere steder under veien. Måler er å hindre at vann og is havner i veibanen.

I svingen rett før Klinghåmmårn flyttes veibanen utenfor dagens trasé, ved å bygge opp ny steinfylling. På den måten blir svingen mindre krapp.

- Her vil dagens vei bli liggende ved siden av, som en utkjøring for dem som vil besøke bautaen i oppe ved Thamshavnbanen. Veien flyttes en veibredde utenfor dagens vei, sier Nøkkevangen.

Helt i enden av prosjektet, etter Klinghåmmårn når man kjører nedover, er det et parti hvor det stadig har vært problemer med grunnen. Rekkverket henger mer eller mindre i lufta.

- Her skal vi gå ned seks-åtte meter og fylle opp på nytt igjen med ordentlige steinmasser, sier Nøkkevangen.

Når veien åpner igjen neste år, vil det være merkbare forbedringer for bilistene, selv om Klinghåmmårn vil stå uberørt på grunn av vern.