2. oktober stengte Forve bru for biltrafikk. Statens vegvesen signaliserte at den ville være stengt i fem-seks uker, mens BMO entreprenør gjennomførte lenge etterlengtet, og ikke minst nødvendig, vedlikeholdsarbeid på brua. Allerede etter to uker merket handelsstanden på Fannrem et betydelig fall i omsetninga. Best-stasjonen på Fannrem kunne rapportere om en halvering av omsetninga, men handelsstanden uttrykte forståelse for at arbeidet måtte gjøres og var derfor både motivert og forberdt på at slik ville det bli i maksimum seks uker.

For tre uker fikk ST nyss i at arbeidet ville pågå helt fram til jul. Konfrontert med dette, svarte Statens vegvesen at disse opplysningene ikke stemte. De hadde ingen indikasjoner på at arbeidet ville ta lenger tid en planlagt, og viste til at de hadde jevnlige møter med entreprenøren. Senest for ei uke siden opplyste Statens vegvesen at arbeidet var i rute.

I dag kan ST avsløre arbeidet er forsinket og brua vil være stengt helt fram til 19. desember, forutsatt at været spiller på lag med entreprenøren. I verste fall kan det drøye enda lenger før brua åpner. I dagens avis forklarer Statens vegvesen forsinkelsen med at det har dukket opp overraskelser, og viser blant annet til en rekke utfordringer blant annet med rekkverket. Men alle disse «overraskelsene» som byggelederen viser til i dagens avis, ble ST gjort kjent med av ansatte som jobber på brua for tre uker siden. Dermed er det feil at overraskelsene har dukket opp nå. Det som imidlertid er avdekket nå, er at kommunikasjonen mellom entreprenøren og veivesenet har vært for dårlig. Og hvorfor er det problematisk at brua vil bli holdt stengt fram til jul? Jo, fordi det rammer den lokale handelsstanden knallhardt. Flere frykter nå et hele julehandelen går i vasken, noe den trolig også vil gjøre.

Konfrontert med spørsmålet om hvorfor entreprenøren ikke kan skape fortgang ved å sette på mer folk, forklarer Statens vegvesen at det i kontrakten med entreprenøren ikke er satt krav til dato for ferdigstillelse. Veivesenet opplyser også at jobben egentlig skulle ut på anbud, noe som hadde gitt anledning til å sette dato for ferdigstillelse, men at det ble droppet fordi det da ville tatt lengre tid før man hadde kommet i gang. Det har veivesenet sikkert rett i, men avveininga blir helt feil. Oppstarttidspunkt pluss/minus en måned eller to, har aldri vært kritisk. Det er stengeperioden som er kritisk, da lengre stengeperiode gjør det svært vanskelig for handelsstanden. I tillegg er det ingen tvil om at stengt bru kompliserer transportlogistikken for svært mange mennesker. Her har statens vegvesen bommet på det meste.

Foto: Silje Asbjørnsen