Tidligere «veisjef» i fylket, Karin Bjørkhaug (KrF), innrømmer at tidspunktet for arbeidsstart på Forve bru ble feil.

- Vi burde gått en runde til på dette og kommet handelsstanden på Fannrem i møte, sier Bjørkhaug, som etter at fylkeskommunene i de to trøndelagsfylkene 18. oktober i år på Stiklestad ble slått sammen til én enhet, har blitt nestleder for transportkomiteen i fylkestinget.

Les også: Forve bru stengt til jul

Gunn Iversen Stokke (Sp) har overtatt som «veisjef», med tittelen leder for vei.

ST skrev torsdag at arbeidet på brua på Fannrem (se egen faktaboks) vil pågå halvannen måned lenger enn først planlagt.

Mer enn de trodde

- Arbeidet skal være ferdig 19. desember, fortalte Perica Benic, byggeleder i Statens vegvesen.

Det er BMO Entreprenør som gjør jobben på brua. Vegvesenet er kontraktsgiver. I kontrakten i forhold til Forve bru står det ingenting om en sluttdato.

Les også: - Som å legge ned Fannrem

Vegvesenet har kontrakt med BMO Entreprenør på flere bruprosjekter i nedslagsfeltet. De flytter folk mellom de ulike stedene alt etter hvor det er størst behov. Det er ingen krav om når det skal bli ferdig, og det gjennomføres ifølge kontrakten som såkalt «udefinert arbeid».

- Forve bru skulle i juni i år egentlig ut på en egen entreprise (anbud). Men dette ville tatt så lang tid at vi mente det gikk raskere om BMO, som vi allerede hadde kontrakt med, startet i oktober. Selv om arbeidet blir forsinket nå, blir det raskere ferdig enn om vi skulle ventet på en ny entreprenør, forklarte Mats-André Lied.

Selvkritisk

Men poenget er: Det viktigste var ikke når arbeidet på brua skulle starte. Det viktigste var at arbeidsperioden ble så kort som mulig, for å redusere ulempene til næringslivet og lokalsamfunnet. Og vegvesenet har inngått en kontrakt uten mulighet til å stille krav om ferdigstillelse på en gitt dato.

- Vegvesenet opererer på vegne av oss. Det er fylkeskommunen som er veieier og har ansvaret, og vi tar selvkritikk på starttidspunktet, sier Bjørkhaug.

- Kan dere gjøre noe for å forkorte arbeidsperioden?

- Det blir krevende! Da må vi i så fall flytte penger fra andre viktige veiprosjekter, og det kan vi ikke. Per nå har vi ikke midler ledig til å finansiere en fortgang. Det er beklagelig, sier hun.

ST ble en drøy uke etter at brua ble stengt, gjort kjent med at arbeidet trolig ville pågå fram mot jul. Da Lied og en kollega i vegvesenet ble konfrontert med dette, var budskapet at alt var i rute – arbeidet ble ferdig i løpet av de første ukene i november.

Dette har Lied i vegvesenet beklaget og forklart med at «kommunikasjonen mellom partene ikke var optimal».

Mørk i målet

- Informasjon er det viktigste virkemidlet vi har. Dette er bare å beklage, sier Bjørkhaug.

- Kan du garantere at arbeidet er ferdig 19. desember?

- Det vil være uheldig om de bommer igjen. Alt fokus må rettes mot det. Når de har kommunisert en dato nå, må de sikre seg. Hvis det ikke er ferdig til 19. desember, da blir jeg mørk (streng) i målet, sier Bjørkhaug og lover at hun skal etterspørre om det er noe som kan gjøres for å redusere arbeidstida på Forve bru.

PS! Forve-prosjektet er inne i kontrakten som Statens vegvesen har med BMO fra før, og er etter lov og forskrifter for offentlig anskaffelse. Prisen på det konkrete arbeidet som nå gjøres her på brua er foreløpig usikker, men et overslag viser cirka fem millioner kroner.

Fakta om arbeidet:

* Forve bru på Fannrem gjennomgår for tida omfattende reparasjoner.

* Brua stengte for biltrafikk 2. oktober.

* Myke trafikanter kan passere i hele arbeidsperioden.

* Skadene som er avdekket krever enkelt forklart at asfalten på brua og skadet betong fjernes. Deretter skal armeringen rengjøres før skadet område støpes igjen. Så skal det legges membran og ny asfalt. I tillegg skal skader på kantdrager utbedres og rekkverket overflatebehandles.

* Arbeidsperioden var skissert til fem-seks uker – fram til de første ukene i november.

* 13. oktober i år fortalte vegvesenet til ST at arbeidet var i rute: Det er ikke oppdaget noe mer graverende enn det som var forventet.

* Nå viser den siste reviderte framdriftsplanen at arbeidet skal være ferdig først 19. desember.

* Årsak: Reparasjonsbehovene var mer omfattende enn det som var forventet.

* Handelsstanden på Fannrem raser over at julehandelen nå går fløyten.