Norge er et rikt land. Slik er det blitt fordi oljen har gitt oss en stor rikdom, og staten Norge har i hele etterkrigstida ført en fordelingspolitikk basert på likhets- og retteferdighetsprinsippet. Olje- og skatteinntekter er blitt pløyd tilbake til innbyggerne i form av gode offentlige tjenestetilbud, ut fra en norm om at også de som har minst skal kunne få et relativt rikt liv . Fylkeskommuner og kommuner har fungert som datterselskaper for morselskapet Staten i arbeidet med å forvalte rikdommen, mens for eksempel store institusjoner som Statens vegvesen har fungert som «hovedentreprenør» i arbeidet med å knyttte landet sammen med veier. På mange måter kan man si at staten Norge har fungert som en mønsterbedrift. Allikevel er det grunn til å spørre; gjøres jobben godt nok? Får vi maksimalt med tjenester og velferd ut av de midlene som «storkonsernet» Staten har hånd om og forvalter? Svaret er «njtja».

Et eksempel som forklarer hvorfor svaret ikke er et rungende ja på disse spørsmålene, er raset som gikk ved fylkesvei 709 ved Skaun bensinstasjon for snart to år siden. Raset førte jord- og steinmasser utpå veien, og det ble raskt klart at her måtte det rassikring til, ikke minst for å sikre boligen som ligger tett inntil raskantan. Statens vegvesen uttalte at rasstedet skulle sikres den påfølgende sommeren. Det skjedde ikke, og ved juletider i fjor gikk det et nytt ras. Nok en gang kom vegvesenet på banen og forklarte at her skulle det ryddes og sikres. Sist vinter kunne etaten opplyse om at man var nær en løsning, og utover våren ble det klart at vegvesenet vurderte å kjøpe ut eieren av boligen ved raskanten, for så å sikre raskanten. Altså etter halvannet år, inkludert to ras, nærmet man seg endelig en løsning. Men så i sommer kom vegsjef Eva Solvi på banen og slo fast at vegvesenet etter ei juridisk vurdering ikke har noe ansvar for rasstedet. For folk flest virket dette nesten uforståelig, da Statens vegvesen tidligere har sikret halve av den aktuelle svingen mot ras med en massiv steinmur.

I havannet år jobbet vegvesenet med å finne en løsning på problemet og penger til tiltak, for så å endelig finne ut at etaten ikke hadde noe ansvar. I tirsdagsavisa går det fram at saken siden har ligget hos fylkeskommunen. Samferdselssjef Erlend Solem sier til ST tirsdag at man søker å finne en løsning sammen med Skaun kommune, samtidig som han er tydelig på at boligeieren ikke skal bli skadelidende. Skaun kommune svarer at man er overrasket over dette, og understreker at ansvaret ligger hos fylkeskommunen. Nå er det gått snart to år, og man kan slå fast at: ja, det er mulig å styrke lønnsomheten i «konsernet» AS Norge!

Foto: Silje Asbjørnsen