- Vi hadde jo fokus på Orkla i sommer. Da tok vi med oss området fra Forve og nedover, så nå er det naturlig å fortsette ut i fjorden. Orkdalsfjorden strekker seg 11 kilometer utover, til den møter Korsfjorden. Her har vi ei rik historie å ta tak i, sier Knut Even Wormdal i Orkanger Aktivum, som står bak denne kulturuka på sommeren.

Neste år er det 15. til 24. juni som er satt av til innholdsrike dager under Orkanger 2018, og temaet vil bringe fram mye historie fra den tida fjorden var hovedtrafikkåre i distriktet.

- Orkdalsfjorden var hovedåra inn til Trondheim i sin tid, med rutebåter som hadde anløp både på Geitastrand-sida og Skaun-sida. Målet er å få gjenopplevd denne transporten, ved at vi setter opp båttrafikk fra Trondheim til Orkanger, med tog videre oppover til Løkken. Kanskje kan også Thamspaviljongen knyttes på, slik at vi får til en turistløype for anledningen, sier Wormdal.

Dramatisk forlis

Foreløpig er man tidlig i planleggingsfasen, men Wormdal ønsker å gå ut med noen tanker som kanskje kan få folk langs fjorden til å melde seg med interessante historier og innspill.

- Det har jo vært mye transport på sjøen, både med og uten uhell. John Kolbanussen er jo kjent som den som berget livet ved å klamre seg til den kantrede båten, mens åtte kolleger omkom da lastebåten forliste på vei fra Trondheim. To menn i en annen båt seilte rett forbi uten å redde de skipbrudne. Da Kolbanussen ei tid senere dro ut fra Orkanger for å rette noen som var i havsnød, var det akkurat disse to som hadde sviktet ham den gangen. Han har fått ei gate oppkalt etter seg på Orkanger, og vil bli et naturlig tema neste år, sier Wormdal.

Fiske er et annet naturlig tema når fjorden skal belyses.

- I sin tid sto det 40 svære naust i området ved Terna, hvor bønder fra oppover dalen hadde tilleggsnæring til gårdsdrifta. Den ene naustet er 200 år gammelt, og er bevart som museum. Vi har historien om strandsitterne som utførte fisket fra gårder som Hov og Nervika, og som heiste hvite flagg når det var behov for hjelp til å få inn fangsten, sier Wormdal.

Trebåter

Det er inngått samarbeid med Båtklubben Terna, og det vil bli søkt samarbeid med flere. Terna vil være et naturlig utgangspunkt for mye av det som skjer under Orkanger 2018. Orkla Industrimuseum vil bli invitert med i et samarbeid rundt togtrafikk videre opp dalen.

2. mai i 1930 var det en tsunami i Orkdalsfjorden. Masseutfylling ved Thamshavn Verk utløste tre undersjøisk ras hvor i alt 25 000 000 kubikkmeter leire og jordmasse skled ut i Orkdalsfjorden. Ett menneskeliv gikk tapt av flodbølgene som fulgte dette. Dette vil også komme fram som tema.

Trolig blir det også vakre trebåter å se ute på fjorden under dagene neste år. Det skal nemlig være trebåtfestival i Trondheim i 2019, og de ser sitt snitt til å markedsføre seg på Orkanger .

- Vi har fått en forespørsel. De ønsker å komme med fem-seks store trebåter, mulig med restaurant ombord, for å markedsføre festivalen. Det kan bli snakk om å tilby byturer i båtene, og kanskje følge anløpene til de gamle rutene, sier Wormdal.

Har du innspill til arrangørene, tar Wormdal gjerne imot ideer som passer til teamet Orkdalsfjorden. Gjerne også bruken av fjorden i dag, og kanskje i framtida. Hva med å reetablere ei båtrute inn til byen, som kan redusere biltrafikken?

ingrid.hultgreen@avisa-st.no

958 39 535