Hva med å bake et pepperkakehus av Thamspaviljongen? Da kan du bli med på juleutstillinga i det ærverdige bygget. Tegninger og fotografier etterlyses også.

Det er Thamspaviljongen støtteforening, tidligere Prosjekt heimatt – men nå er jo paviljongen kommet heim, som arrangerer konkurransene.

Arne Asphjell forteller at de vil kåre vinnere innenfor tre sjangere:

  • Beste vinterfotografi av paviljongen

  • Beste tegning av paviljongen

  • Beste pepperkakehusmodell av paviljongen

Juleutstilling

- Pepperkakehusene og tegningene blir utstilt i paviljongen. Kanskje kan dette bli den første i en tradisjon med juleutstillinger? Vi kommer til å lage trapper utenfor vinduene, slik at unger kan stå og se inn på pepperkakebyen. Det blir nesten som nissens verksted, sier Asphjell.

Juledrømmene sitter løst, og det er jo ikke så rart med en heimkommet paviljong som skal feire sin første jul i Orkdal. Det byr på helt nye muligheter.

- Thams-paviljongen er blitt et yndet fotoobjekt, og det er mange fine bilder av den særegne bygningen ute på lokale nettsider. Den er på god vei til å bli et signalbygg for dalføret, og konkurransene er ment å bygge opp under interessen for paviljongen, sier Asphjell.

Premiering

Fotokonkurransen omfatter bilder av paviljongen i vinterdrakt, mens tegnekonkurransen kan omfatte enten hele eller deler av paviljongen. Tegnekonkurransen er myntet først og fremst på yngre årsklasser, men tegninger fra voksne mottas også med takk.

- Nå er det også like før det skal bakes pepperkakehus i de tusen hjem, og da utfordrer vi folk på å lage en pepperkakepaviljong, sier Apshjell.

For alle tre konkurranser premieres de tre beste bidragene, altså tre tegninger, tre foto og tre pepperkakehus. Førstepremiene er ferdighuskatalogen til Thams, innrammet bilde av paviljongen og jubileumsbok med andelsbrev. Andre- og tredjepremie består også av jubileumsbok med andelsbrev, samt fjøl eller notatbok med Thamspaviljong-logo.

Innlevering

Pepperkakehus og tegninger levers inn i resepsjonen på Bårdshaug herregård, mens foto sendes på mail til asphjella@gmail.com.

Støtteforeninga forbeholder seg retten til å bruke premierte bidrag i markedsføringa av paviljongen.

Arne Asphjell med eksempler på det som blir premier i konkurransen. Foto: Ingrid S. Hultgreen